سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف
سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف

توزیع غیرنقدی 13 هزار میلیارد تومان یارانه

دولت در تبصره هدفمندی یارانه‌ها 53 هزار میلیارد تومان برای بازتوزیع نقدی و غیرنقدی در سال 93 درنظر گرفت که با توجه به تثبیت یارانه 45500 تومانی نقدی، 13 هزار میلیارد تومان برای بازتوزیع غیرنقدی باقی می ماند.

در تبصره هدفمندی یارانه ها، درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی در سال آینده، 632 هزار میلیارد ریال تعیین شد که 519 هزار میلیارد ریال از این درآمد از محل اصلاح قیمت کالاها و خدمات و 113 هزار میلیارد ریال یارانه نان، برق و سایر کالاها و خدمات خواهد بود.
بر اساس این تبصره، به منظور تقویت منابع صنعت برق و حضور فعال بخش خصوصی، منابع حال از افزایش قیمت های برق در سال 1393 از شمول ماده (12) قانون هدفمند کردن یارانه ها خارج و در اختیار صنعت برق قرار می گیرد.
منابع 63 هزار میلیارد تومانی هدفمندی یارانه ها در سال 93 نیز به شرح زیر هزینه می شود:
 

 
1- تا مبلغ یکصد هزار میلیارد ریال در اجرای ماده (8) قانون هدفمند کردن یارانه ها با اولویت کمک به بخش تولیدی ، خدماتی و مسکونی
2- تا مبلغ پانصد و سی و دو هزار میلیارد ریال به منظور پرداخت نقدی و غیر نقدی و تقویت نظام سلامت موضوع ماده (7) قانون هدفمند کردن یارانه ها
3- جابجایی تا بیست درصد در موارد فوق مجاز است.

در حالی مسئولان دولتی پیش از این اعلام کردند که یارانه 45500 تومانی نقدی تغییری نخواهد کرد که بر این اساس از مجموع 53 هزار میلیارد تومان یارانه بازتوزیعی، 40 هزار میلیارد تومان صرف توزیع نقدی و 13 هزار میلیارد تومان صرف توزیع غیر نقدی خواهد شد.

در این تبصره تاکید شد، در شهرهای با جمعیت بالای یک میلیون نفر، عوارض خاص توسط هیئت وزیران برای مقابله با آلودگی محیط زیست و کمک به توسعه حمل و نقل عمومی وضع می شود تا به صورت در آمد هزینه به مصرف برسد.
بر اساس این مصوبه، آیین نامه اجرایی این تبصره ظرف سه ماه توسط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و با همکاری وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، نفت ، نیرو و صنعت ، معدن و تجارت تهیه و به تصویب هیئت وزیرن می رسد.

فاز دوم با درآمد ۱۳هزار میلیاردی کلید می‌خورد

مقایسه تبصره هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۲ و ۹۳ حاکی است، دولت برای فاز دوم هدفمندی ۱۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد بیشتر در نظر گرفته که باید منتظر ماند و دید، برای این میزان افزایش درآمد، قیمت حاملهای انرژی چقدر باید افزایش پیدا کند.


مقایسه تبصره هدفمندی یارانه ها در قانون بودجه 92 و لایحه بودجه 93 حاکی است، در حالی درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در سال 1392 تا مبلغ 500 هزار میلیارد ریال تعیین شده بود که دولت یازدهم در تبصره لایحه بودجه 93 این رقم را 632 هزار میلیارد ریال درنظر گرفت که نشان می دهد، فاز دوم هدفمندی با رشد 13200 میلیارد تومانی درآمد یارانه ها کلید می خورد.

در قانون بودجه 92، تا مبلغ388 هزار میلیارد ریال به‌صورت ماهانه و متوازن از محل اصلاح قیمتهای مواد(1) و (3) قانون هدفمندکردن یارانه‌ها یعنی افزایش قیمت حاملهای انرژی درآمد کسب می شد که دولت یازدهم درآمد افزایش قیمت حاملهای انرژی در سال 93 را 519 هزار میلیارد ریال درنظر گرفت که حدود 13 هزار میلیارد تومان افزایش دارد.با این حساب باید منتظر ماند و دید که برای کسب این میزان درآمد در سال 93 متوسط قیمت حاملهای انرژی چقدر باید افزایش پیدا کند.

نکته مهم اینکه درآمد 388 هزار میلیارد ریالی از محل افزایش قیمت سوخت در سال 92 با احتساب رشد 38 درصدی متوسط قیمت حاملهای انرژی محاسبه شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سکه نیوز به نقل از تسنیم، در قانون بودجه 92 همچنین تا مبلغ 112 هزار میلیارد ریال یارانه‌های نان، برق و سایر کالاها و خدمات مندرج در این قانون در نظر گرفته شده بود که این رقم در تبصره لایحه بودجه 93 به 113 هزار میلیارد ریال افزایش یافت که تغییر قابل توجهی ندارد.

در بخش بازتوزیع درآمد یارانه ها نیز، در قانون بودجه 92 تا مبلغ 410 هزار میلیارد ریال به منظور اجرای ماده (7) قانون هدفمندکردن یارانه‌ها یعنی توزیع نقدی یارانه ها در نظر گرفته شده بود که این رقم در تبصره لایحه بودجه 93 به 532 هزار میلیارد ریال برای بازتوزیع نقدی و غیر نقدی افزایش یافته است.

یارانه سهم تولید هم از 4000 میلیارد تومان در بودجه 92 به 10 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه 93 افزایش پیدا کرده است.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد