سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف
سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف

بورس و اوراق بهادار

چگونه در شرایط فعلی در بورس سرمایه گذاری کنیم

درست در شرایطی که بسیاری از شاخص های اقتصادی حال و روز چندان مناسبی نداشتند، شاخص بورس رفتاری متضاد در پیش گرفت و با ثبت رکوردهای پی در پی خبرسازی کرد. فستیوال رکرود زنی های شاخص بورس وقتی تکمیل شد که بازدهی بورس از ابتدای سال جاری به مرز 45 درصد رسید و شاخص کل برای اولین بار در طول تاریخ موفق به عبور از سطح 55 هزار واحد شد.

 رشد کنونی بازار هر چند با خوش‌بینی‌های ایجاد شده نسبت به بهبود چشم انداز اقتصادی در دولت جدید قابل توجیه است اما سرعت این رشد و شتاب ورود نقدینگی سرگردان به بازار نگرانی‌هایی را در زمینه امکان پایداری این وضعیت ایجاد کرده است. در همین رابطه از سید احمد میر مطهری، دبیر کل پیشین بورس دعوت کردیم تا در کافه خبر حضور پیدا کند و درباره رکورد زنی های بورس توضیح دهد. میرمطهری اعتقاد دارد هر زمان که شاخص به طور مرتب رشد کرد یا اینکه هر وقت شاخص به طور مرتب پایین آمد، مدیران بورس باید نگران باشند؛ چرا که باید بدانند اطلاعات کافی در دسترس نیست. آنچه در ادامه می آید متن کامل گفت و گو خبرآنلاین با سید احمد میر مطهری، دبیرکل پیشین بورس است:

 

این روزها که بورس رکورد های قابل توجهی را ثبت می کند سوال بسیاری از شهروندان به نحوه سرمایه گذاری در بورس ارتباط پیدا می کند و به نوعی برای بسیاری « نحوه سرمایه گذاری » موضوع اصلی است. دیدگاه شما در این رابطه چیست؟

اصل کلی موضوع سرمایه گذاری در بورس این است که ما وجه نقد هایی را به عنوان فرد یا افراد حقیقی بیاوریم که مورد نیاز فوری مان در زندگی شخصی نیست. یعنی آن بخش از پس انداز مان هست که می توانیم فعلا برای یک آینده طولانی از آن صرف نظر کنیم. این یک اصل اولیه است.

 

دوم اینکه اگر وارد این بازار شدیم حتما با مطالعه وارد شویم و به فرض اینکه روی سهامی خاص رغبتی وجود دارد وارد بازار نشویم. از این طریق وارد شویم که برویم و مطالعه کنیم. حداقل 48 ساعت پیش از خرید مان برویم بررسی کنیم که روند کاهشی و افزایشی قیمت سهم چه قدر است. از همه مهم تر اینکه چند بار در سال روی این سهم معامله صورت می گیرد. به طور مثال دویست روز در سال یا اینکه ده دفعه در کل یک سال روی سهم مورد نظر مان معامله شده است. مهم ترین عامل برای سرمایه گذای در بازار سهام قابلیت نقدشوندگی آن سهمی است که ما داریم آن را معامله می کنیم و می خریم. از این مطلب که بگذریم به این می رسیم که در چه زمینه ای بیاییم و این کار را انجام دهیم. اینکه شرکت ها را باید به طور مثال در ذهن مان با اوضاع و احوال فعلی اقتصاد طبقه بندی کنیم. شرکت هایی هستند که خیلی « ارز بر » هستند اما امکان صادرات ندارند و امکان اینکه تغییرات قیمتی در داخل کشور دهند را ندارند. طبیعی است افزایش قیمت ارز،  روی تولید و قیمت تمام شده اثر می گذارد. این ها ریسک پذیری شان زیاد است. یک دسته شرکت هایی هستند که به قاعده، قابلیت اینکه « ارز آوری »  داشته باشند دارند. به طور مثال پتروشیمی ها یا برخی از شرکت ها مانند شرکت های فولاد و مس که محصولات شان را با قیمت های خارج شاخص بندی می کنند در این دسته جای می گیرند. اینها هم یک دسته از شرکت هایی هستند که قابلیت سرمایه گذاری در آنها هست اما به شرط اینکه بررسی کنیم در مقابل موضوع تحریم که مساله امروز اقتصاد ایران است مقاوم هستند یا خیر. باید دید این شرکت ها چه قدر قادر هستند به عبارتی که امروز مرسوم است تحریم ها را دور بزنند. یا اینکه معاملاتی انجام دهند و همچنین چگونه پول ها بر می گردد. یک دسته از شرکت هایی هستند که قابلیت « ارز آوری »  دارند ولی خودشان را ضمنا با شاخص ارز تطبیق می دهند. اینها هم بیشتر شرکت هایی مانند مخابرات و بانک ها هستند. این ها هم زمینه هایی برای تغییرات قیمت شان وجود دارد. اما همه اینها یک بار می توانند با تغییرات قیمت ارز خودشان را تطبیق بدهند و قیمت ها ی شان را اصلاح کنند. بعد از این دیگر نمی شود دایما این کار را انجام دهند. بر این اساس ما این طبقه بندی را در ذهن مان داشته باشیم؛ برای اینکه پس اندازی که الان کنار گذاشته ایم وارد میدان کنیم باید یک ذهنیتی از بازار داشته باشیم. قابلیت تبدیل آن سهام را به اینکه نقد شود بررسی کرده باشیم. مثلا سهمی نباشد که نماد آن شش ماه بسته است بعد ما برویم آن را بخریم به این امید که مثلا امکان دارد در آینده یک وضعیتی پیدا کند. بنابراین با این دیدگاه کلی می توانیم وارد میدان سرمایه گذاری شویم.

 

اگر غیر حرفه ای باشیم چطور؟

اگر خیلی غیر حرفه ای هستیم حداقل به آن شاخص 50 شرکت فعال برتر نگاه کنیم و از آن فهرست مواردی را بیرون بیاوریم، به آن نگاه کنیم. روی آنها کار کنیم و سپس با کارگزار مان در جریان بگذاریم و ببینیم که نظر حرفه ای او از لحاظ بازار چیست و چه کاری می توانیم انجام دهیم. با این مقدمات و امکانات اولیه وارد بازار شویم بعد ببینیم چگونه باید سرمایه گذاری کنیم.

 

شرایط امروز بورس چگونه است؟ اینکه به نظر شما در حال حاضر بورس در چه فضایی  قرار دارد و عملکرد آن چگونه است؟

نخست اینکه تعداد شرکت های پذیرفته شده در بورس افزایش پیدا نکرده است. این خودش یک اشکال است. یعنی ایکاش تعداد این شرکت ها بیشتر می شد. دوم اینکه ما شرکت های بزرگ را مثل شرکت هایی که مشمول اصل 44 هستند را وارد بازار کردیم که تغییرات قیمت سهام شان اثر خیلی تعیین کننده روی شاخص دارد. در حالیکه فرض اولیه ما این است که شرکت های کوچک را وارد بازار کنیم و در میان شرکت های پذیرفته شده قرار گیرند، در این بازار رشد کنند و بعد سهام اینها بیاید مورد معامله و مبادله قرار گیرد. بنابراین اشکالی که در حال حاضر در بورس می بینم این است که شرایط پذیرش نتوانسته شرکت های کوچک را جلب کند. دوم اینکه ما آن مواردی که مربوط به انگیزه های شرکت ها هست که در این بازار بیایند تقریبا ایجاد نکردیم.

 

یک وقتی معافیت مالیاتی بود که نیست. زمانی برخورداری از تسهیلات سیستم بانکی بود که به طور مثال با یک فرصتی بتوانند بهتر آنها را بگیرند که آن هم در حال حاضر وجود ندارد. یا اینکه فرض کنید به طور مثال کالا های شان با یک اولویت هایی از گمرک ترخیص شود که آن هم نیست. سهام شرکت ها مثلا مورد قبول سیستم بانکی قرار گیرد که وثیقه شود برای کارهایشان که این هم در حال حاضر وجود ندارد. از طرف دیگر به شرکت ها می گوییم هیچی در اختیارتان قرار نمی گذاریم اما شما بیایید. حسابرس معتمد می گذاریم تا حساب و کتاب شما را به دقت بررسی کند، بودجه شما را نگاه کند، مجامع تان باید به این شکل باشد، نحوه تقسیم سودتان باید به این نحو باشد. حالا کاری ندارند که می شود یا خیر اما در مجموع اینها هست. باید این همه شرط و شروط پذیرفته شود تا ما شما را در اینجا بپذیریم. تازه وقتی هم قرار باشد که افزایش سرمایه دهد روش افزایش سرمایه دادن به نحوی است که به سود شرکت نمی شود بلکه به نفع سهامدار است. یعنی به طور مثال می گوییم شرکت می تواند صد در صد سرمایه را افزایش دهد. بعد می گوییم چه کسانی بهره می برند؟ می گوییم حق تقدم برای سهامداران فعلی است که به قیمت اسمی بیاییند بخرند. آنها هم می آیند و می خرند. چه چیزی عاید شرکت شده است؟ در حالیکه ما آن اوایل نظرمان بر این بود که این حق تقدم ها به صورت صرف سهام در بازار بیاید معامله شود، با قیمت های بالاتر که احتمالا معامله شد این وجوه به طرف شرکت برود.

 

عملا شما به سهامدار یک چیزی می دهید اما باز دست شرکت خالی است. حالا شرکت دست خالی در این شرایط امروزی اقتصاد ایران که از یک طرف باید با چینی ها رقابت کند که رقابت غیر منصفانه ای است. از آن سو بهره وری ها پایین است. همچنین مشکلات تامین مواد اولیه وجود دارد. این ها یک مطالبی است که در کل نگاه کنیم ظاهرا با همدیگر نمی خواند. حالا در این بازار با این حال و خوشبختانه عده ای هستند که سعی دارند این بازار را زنده نگه دارند و معاملاتی در آن انجام می دهند. حق همه این ها هست که از شرایط شرکت ها و خرید و فروش سهام و مبادلاتی که در آنجا صورت می گیرد کاملا مطلع باشند و با این اطلاعاتی که به آنها داده می شود بتوانند آگاهانه و به دور از هرگونه توهمی خرید های خودشان را انجام دهند.

 

راهکارهای شما برای جلوگیری از بسته ماندن طولانی نمادها، شفاف شدن بیشتر شرکتها و جلوگیری از اعمال سلیقه شخصی ناظران و مسئولان سازمان بورس به جای التزام عملی آنها به قانون بازار سرمایه چیست؟

راجع به موضوع بستن نماد ها یک توضیحی هست و آن اینکه فلسفه اش به اینجا بر می گردد که شرکتی اطلاعات خودش را به طور دقیق در اختیار بازار قرار نمی دهد و از دادن گزارش میان دوره ای خودداری می کند؛ از دادن گزارش بودجه اش خودداری می کند. اصلا هیچ اطلاعی به بازار نمی دهد که چه دستاوردهایی ناشی از فعالیت هایش هست. چه چیز هایی را از دست داده و در کجای آن شاخه تولید و اقتصاد قرار گرفته است. در این حالت ناظر می تواند که این نماد را ببندد ولی نه برای چند ماه بلکه در این حد که بلافاصله مدیران را دعوت کند و یک سیاست ارشادی در پیش بگیرد. با اینها بنشیند صحبت کند. مشکلات مردم، سهامداران و سازمان را برای آنها تشریح کند. از طرف دیگر اگر اینها قبول نکردند دست سازمان بورس از این جهت باز است که از حسابرس معتمد بورس بخواهد که آخرین گزارش  وضعیت آنها را به بورس منعکس کند. اگر حسابرس آن کار را نکرد به کمیته انظباطی حسابرسان معتمد معرفی اش کند. بعد از اینکه آخرین گزارش ها را گرفت خودش اقدام به انتشار آن گزارش کند. بعد از اینکه اقدام به انتشار گزارش کرد نماد را باز کند. پس بنابراین بستن نماد باید یک کاری در جهت حفظ حقوق سهامداران جزء باشد. نه اینکه حقوق مدیران شرکت که با ندادن اطلاعات عملا خودشان را از این ورطه کنار می کشند حفظ شود.

 

اساسا چرا این کار را می کنند؟

برای اینکه بورس جای دیگری ابزاری در اختیار ندارد که اینها را وادار کند. در دوره ای که من مسئول بودم مساله ده درصد معافیت مالیاتی مطرح بود. همانجا ما سراغ شرکت می آمدیم و از آن می خواستیم اطلاعات بدهد. اگر آن شرکت اطلاعات نمی داد می دانست که در پایان دوره نمی تواند از معافیت مالیاتی استفاده کند. صدایش می کردیم و با مدیران شرکت و سهامداران اصلی صحبت می کردیم. به هر حال نظارت ها در بورس فقط به این نیست که یک جایگاه ویژه ای داشته باشیم و یک رفت و آمد خاص و مدیرانه ای باشد. یک جایی هست که دقیقه به دقیقه چنین ارتباطی میان مدیران شرکت ها، سازمان بورس به عنوان ناظر و مردم به عنوان ضلع دیگر این مثلث دایما باید برقرار باشد.

 

اتفاقی که الان می افتد طولانی شدن دوره بستن نماد ها است که اصلا با فلسفه بورس در تضاد کامل است. برای اینکه بورس جایی است که باید قابلیت نقدینگی به سهام بدهد. اگر قرار باشد شما سهمی را بخرید و بعد شش ماه روی آن بنشیند و بعد هم نتوانید آن را بفروشید دیگر چه نیازی به سازمان بورس، خرید و فروش سهام است؟ بعد هم بالاخره سازمان بورس به عنوان یک ناظر دستش باز است که به بازرس قانونی شرکت گزارش و اطلاع دهد. از بازرس قانونی شرکت اطلاعات بخواهد. این طور نیست که دستش کاملا بسته باشد و چون شرکت اطلاعات نمی دهد نماد بسته شود و بنشیند تا وقتی شرکت اطلاعات را بدهد. در آن سال هایی که من مسئول بودم این کار را می کردم و از بازار اول به بازار دومی که بود شرکت را می فرستادیم. از بازار دوم به بازار فرا بورس می فرستادیم یا اصلا به کل خارج می شد. اینها امکاناتی هست که باید استفاده کرد اما در حال حاضر یک نقطه ضعف برای بورس ما همین بسته شدن نماد ها برای مدت زمان طولانی است.

------------------------------------------------------------------------------------


بابک باقری در گفت‌وگو با فارس با اعلام این خبر که امروز اولین محموله نفتی در بورس انرژی مورد معامله قرار گرفت، گفت:‌ آیزوریسایکل به عنوان اولین معامله فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی ایران است.

وی افزود: چهارشنبه هفته گذشته این محصول در بورس انرژی عرضه شد، اما به دلیل مسائل مربوط به پیش پرداخت معامله نشد.

مدیر نظارت بر بازار بورس انرژی گفت: امروز ۷۰۰ تن آیزوریسایکل پالایش نفت تبریز به قیمت پایه‌ هر کیلوگرم ۲۲ هزار و ۵۵۶ ریال مورد عرضه قرار گرفت که از این میزان ۲۰۰ تن به ارزش ۴میلیارد و ۵۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال مورد معامله قرار گرفت.

آیزو ریسایکل برای تولید روغن صنعتی موتور به کار می‌رود.

وی افزود: این معامله سرآغازی برای معاملات دیگر فرآورده‌های نفتی در بورس انرژی خواهد بود که در این میان انواع حلال‌ها و حتی آیزوفید پس از اتمام پذیرش معاملات آنها پیگیری خواهد شد.
آماده سازی:مجید ایزدیار به نقل از فارس


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


معامله 40 هزار تن شمش بلوم فولاد خوزستان در بورس کالا

سکه نیوز: درروز چهارشنبه تالار محصولات صنعتی و معدنی در حالی شاهد معامله بیش از 43 هزار تن انواع کالا با ارزش حدود 800 میلیارد ریال بود که سهم شرکت فولاد خوزستان از این معاملات 40 هزار تن شمش بلوم بوده است.

در این روز و در تالار محصولات صنعتی و معدنی در حالی 40 هزار تن شمش بلوم (150*150)5SP شرکت فولاد خوزستان به صورت سلف و به قیمت متوسط 16 هزار و 693 ریال مورد دادوستد قرار گرفت که تقاضای 65 هزار تنی و کاهش قیمت 3 درصدی را تجربه کرد. همچنین، 1100 تن سبد میلگرد A3-16-25 شرکت فولاد آلیاژی ایران به قیمت متوسط 17 هزار و 860 ریال به فروش رسید.

 

در گروه محصولات آلومینیومی نیز 1600 تن شمش هزارپوندی 99.7 مجتمع آلومینیوم هرمزگان به قیمت متوسط 63 هزار و 745 ریال معامله شد. شرکت کک سازی زرند از دیگر عرضه کنندگان این روز تالار محصولات صنعتی و معدنی بود که 700 تن انواع کک متالوژی را دادوستد کرد

---------------------------------------------------------------------------------------

عرضه بلوکی 2 شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه در فرابورس
به گزارش سکه نیوز، سازمان خصوصی سازی اعلام کرد که ۴۹ درصد از سهام معادل ۴۹۰ سهم دو شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه دز و شهید عباسپور، روز دوشنبه ۷مرداد به صورت نقد و اقساط در بازار سوم عرضه خواهد شد.

شرکت تولید و بهره برداری سد نیروگاه دز با قیمت پایه هر سهم ۳۲ میلیون و ۱۶۳هزارو ۵ ریال و با شرایط ۴۰درصد نقد و مابقی اقساط ۲ساله در بازار سوم فرابورس به فروش می رود. مبلغ سپرده شرکت در این رقابت هم ۴۷۲.۷ میلیون ریال است.

همچنین بلوک ۴۹درصدی شرکت تولید و بهره برداری سد و نیروگاه شهید عباسپور به قیمت پایه هر سهم ۸۴ میلیون و ۳۰۴هزار ریال و با شرایط ۳۰درصد نقد مابقی اقساط ۳ساله عرضه می شود و مبلغ ۱.۲میلیارد ریال سپرده در این رقابت تعیین شده است.

آماده سازی:مجید ایزدیار به نقل از عرش نیوز
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

در گفتگو با رییس انجمن فولاد بررسی شد:
سیکل حرکتی قیمت محصولات فولادی
به گزارش "گروه بورس و اوراق بهادر گروه ایران صراف" به نقل از بورس نیوز قیمت محصولات فولادی طی روزهای اخیر در حالی با کاهش همراه بوده که به نظر می رسد بررسی عوامل اثرگذار بر این روند قیمتی و میزان تداوم آن از اهمیتی بالایی برخوردار باشد.

در همین ارتباط رییس انجمن فولاد کشور در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: یکی از عوامل اثرگذار بر شرایط فعلی قیمت های محصولات فولادی بحث کاهش ساخت و ساز در بازار مسکن و رکود موقتی ایجاد شده در آن می باشد، به گونه ای که برخلاف سال های گذشته در فصل تابستان امسال میزان ساخت و ساز کاهش یافته و به تبع آن تقاضای محصولات فولادی نیز با افت همراه شده است.

علی شریفی ادامه داد: در این بین با ورود به ماه مبارک رمضان نیز به طور طبیعی رکود نسبی در بازار ساخت و ساز و افت ساعات کاری را شاهد هستیم، افزون برآنکه تغییر در روند قیمت های جهانی محصولات فولادی در جهت منفی و به موجب آن کاهش تولید برخی کارخانه ها در کشورهای تولیدکننده این نوع محصولات، همه و همه از عواملی است که موجب روند نزولی قیمت های آنها شده است.

وی پیرامون اثرات نرخ ارز بر قیمت های فعلی محصولات فولادی گفت: به طور طبیعی کاهش نرخ ارز آزاد و افت قیمت طلا نیز در شکل گیری و تداوم سیر نزولی قیمت محصولات فولادی بی تأثیر نبوده؛ اما آنچه حائز اهمیت می باشد، این است که قیمت فروش محصولات مذکور در بورس کالا بدون تأثیر از این پارامترها تعیین می شود و تنها در صورت تغییر نرخ مبادله ای به عنوان بهای مرجع ارز در اتاق مبادلات، می توان انتظار تغییر قیمت ها در بورس کالا را داشت.

معاون فروش شرکت فولاد مبارکه اصفهان با بیان وضعیت آینده قیمت محصولات فولادی در بازار داخلی اظهار داشت: به نظر می رسد با پشت سرگذاشتن ماه رمضان و همچنین انتظار از بهبود شرایط ساخت و ساز در آینده، می توان به بازگشت قیمت ها به روند طبیعی خود امیدوار بود؛ البته این به معنی افزایش یکباره قیمت ها نیست.

شریفی پیرامون چشم انداز قیمت های جهانی محصولات فولادی نیز عنوان کرد: امیدواریم از ابتدای نیمه دوم امسال و در ماه اگوست سال جاری میلادی روند قیمت های جهانی محصولات این صنعت با حرکت های مثبتی همراه شود؛ به گونه ای که برآوردها از روند بلندمدت قیمت های جهانی در این حوزه طی کردن مسیری با شیب صعودی را حکایت می کند.

این مقام مسئول در خصوص وضعیت گزارش های سه ماهه شرکت فولاد مبارکه اصفهان گفت: خوشبختانه در عملکرد سه ماهه ابتدایی سال جاری کلیه برآوردهای مدنظر "فولاد" در بحث تولید و فروش تحقق یافته و نیز درصد پوشش سودآوری در این دوره عملکردی، افزایش اندکی نیز نسبت به دوره مشابه سال گذشته خواهد داشت.

وی در خاتمه پیرامون چشم انداز صنعت فولاد کشور عنوان کرد: واقعیت امر این است که در حال حاضر وضعیت شرکت های فولادسازی در ایران به نسبت بسیاری از کشورهای دیگر بهتر بوده و استراتژی توسعه این صنعت در کشور، با توجه به هدف دستیابی به ظرفیت تولید 55 میلیون تنی فولاد در سال، به هیچ وجه متوقف نشده و همچنان ادامه خواهد داشت.

آماده سازی:مجید ایزدیار

به نقل از بورس نیوز

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


با برگزاری دومین نشست تخصصی عنوان شد

پیوند "بازار دارایی فکری" به خانواده بازار سرمایه

فراهم شدن زمینه ها به منظور راه اندازی معاملات انواع حق اختراع، طرح صنعتی یا علایم تجاری در قالب بازار دارایی فکری، دومین نشست تخصصی با حضور مسوولان و مدیران سازمان بورس، سپرده گذاری مرکزی، شرکت فرابورس، پارک فناوری پردیس و مدیران عامل شرکت های بورسی و غیر بورسی برگزار شد.

دومین نشست تخصصی "بازار دارایی فکری" با حضور مدیران ارشد بازار سرمایه فرابورس، بانک ها، هلدینگ های عمومی و تخصصی، شرکت های سرمایه گذاری و دانش بنیان سه شنبه 11تیر در مرکز همایش شرکت سپرده گذاری مرکزی برگزار شد.

به گزارش گروه بورس و اوراق بهادار ایران صراف به نقل از روابط عمومی فرابورس ایران با فراهم شدن زمینه ها به منظور راه اندازی معاملات انواع حق اختراع، طرح صنعتی یا علایم تجاری در قالب بازار دارایی فکری، دومین نشست تخصصی با حضور مسوولان و مدیران سازمان بورس، سپرده گذاری مرکزی، شرکت فرابورس، پارک فناوری پردیس و مدیران عامل شرکت های بورسی و غیر بورسی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران، به صورت اجمالی بازار دارایی فکری را معرفی و گزارشی از روند شکل گیری بازار معاملات اوراق بهادار شرکت های سهام خاص مبتنی بر دارایی فکری را ارائه کرد.

وی گفت:بیش از 300 نفر ساعت کار کارشناسی در خصوص تهیه رویه ها و دستورالعمل ها با حضور متخصصین امر در فرابورس و سازمان های زیربط صورت گرفته است.

هامونی افزود: راه اندازی بازاردارایی فکری نیازمند ایجاد صندوق های سرمایه گذاری مخاطره آمیز "Venture Capital Funds" به منظور تقویت و سازماندهی سمت تقاضای این بازار و همچنین ارزش گذاری دارایی های فکری و تقویت حضور وکلای مالکیت فکری Intellectual Properties Attorney "" است که در این زمینه پیشنهاداتی به سازمان بورس و اوراق بهادار در قالب طرح کارشناسی ارائه شده است.

سپس مهندس صفاری نیا، رییس پارک فناوری پردیس ضمن بیان ویژگی های فعالیت های دانش بنیان گفت: در اواخر سال 86 و اوایل سال 87 سند مطالعات پایه و معاملات انواع دارایی های فکری بررسی و یک سند پایه تولید شد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس بند "د" ماده 17 قانون برنامه پنجم، دولت مجاز است از بورس ایده حمایت مالی کند و به همین منظور هم زیرساخت های آن آماده شده است.

صفاری نیا ادامه داد: همچنین در نقشه جامع علمی کشور به بورس فناوری اشاره شده و در عین حال، قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان در مجلس شورای اسلامی مصوب و سال گذشته ابلاغ شد. شرکت های مذکور معافیت مالیاتی داشته و امکان عرضه سهام آنها وجود دارد.

وی تأکید کرد: با توجه به این سه زیرساخت های قانونی مهم، اسناد بالادستی تدوین و امکان راه اندازی معاملات بازار دارایی فکری فراهم شده است.

رییس پارک فناوری پردیس به مزایای بازار دارایی فکری اشاره کرد و گفت: با راه اندازی این بازار، اختراعات امکان عرضه در فرابورس را خواهند یافت، به علاوه قیمت واقعی اختراع مشخص و در عین حال، امکان تجاری سازی طرح فراهم می شود.



در پایان هفته منتهی به12 تیرماه شاخص کل با 69/ 6 درصد افزایش روبرو شد

 

  به گزارش روابط عمومی بورس تهران، در پایان معاملات هفته منتهی به 12 تیرماه شاخص کل با  سه هزارو 308 واحد افزایش  نسبت به هفته قبل، به رقم 52 هزارو 735 واحد رسید.

شاخص بازار اول با دو هزارو 887 واحد افزایش به رقم 41 هزارو 362 واحد بالغ گردید و شاخص بازار دوم با سه هزارو 594 واحد افزایش  عدد  90 هزارو 254 واحد را تجربه کرد و به ترتیب با  50 / 7  و 15 / 4  درصد افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

در این هفته ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 12 هزارو 627 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 61  درصد افزایش یافته است.

در ضمن  تعداد 3 هزارو 690 میلیون سهم در 303 هزار و 669 دفعه مورد معامله قرار گرفت، و به ترتیب 53 درصد و 41 درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.

بر این اساس 280هزار  و 461 برگه اوراق مشارکت به ارزش 280 میلیارد ریال معامله شد که نسبت به هفته گذشته  افزایش 27 درصدی را نشان می دهد.

طی هفته جاری سهام گروه محصولات چوبی با 57 / 21 درصد، زراعت و خدمات وابسته با 53 / 20 درصد، محصولات کاغذی با 52 / 15 درصد، خدمات فنی و مهندسی با 44 / 15 درصد، سرمایه گذاری ها با 43 / 15 درصد و استخراج نفت گاز و خدمات جنبی جز اکتشاف با 44 / 15 درصد بیشترین درصد تغییر در شاخص  را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.


آماده سازی: محمد شعبان شهریاری

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 مدیر سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاریعقیق ارزیابی کرد

 تداوم صعود صنایع پربازده بااعلام گزارش های 3ماهه

در صورت عدم تغییر فضای مثبت حاکم بر بازار، سرمایه گذاری در بسیاری از صنایع، می تواند توأم با سود باشد. حال آنکه با انتشار صورت های مالی عملکرد دوره سه ماهه اول سال مالی جاری شرکت ها، برتری برخی صنایع نسبت به سایر گروه ها مشخص خواهد شد.

شرایط حاکم بر بازار سهام و پتانسیل موجود در بسیاری از شرکت ها برای سودآوری، حاکی از آن است که بورس با نگاهی میان مدت روندی رو به رشد را در پیش گرفته است.

مدیر سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری مشترک عقیق با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار سکه نیوز عنوان کرد: اگرچه بسیاری از شرکت های فعال در بورس اعم از شرکت های بزرگ و مورد اقبال معامله گران و نیز شرکت های کوچک، از توانایی رشد برخوردار هستند، اما در این میان به نظر می رسد که بسیاری از نمادهای بورسی با رشد سریع قیمتی همراه شده اند که ورود این شرکت ها به دوره استراحت قیمتی کوتاه مدت چندان دور از ذهن نخواهد بود.

مصطفی بیاتی افزود: با توجه به گذشت تنها سه ماه از سال جاری و عدم انتشار صورت های مالی عملکرد دوره سه ماهه نخست امسال از سوی شرکت ها، بهتر آن است که از قضاوت در خصوص چشم انداز آنها طی سال جاری خودداری کنیم. زیرا این احتمال وجود دارد که با تغییر شرایط حاکم بر بسیاری از شرکت ها همچون قیمت ارز و نرخ فروش محصولات، پیش بینی های مربوط به چشم انداز آینده نیاز به تجدید نظر داشته باشد. با همه این اوصاف می توان گفت که در صورت عدم توجه به نوسان های کوتاه مدت بازار سهام و سرمایه گذاری در دوره میان مدت بتوان بازدهی منطقی را از طریق سرمایه گذاری در این بازار کسب کرد.

وی در بیان صنایع پربازده بورس ابراز داشت: در وضعیت فعلی که شاهد رشد و شکوفایی بسیاری از شرکت های فعال در بورس هستیم، صحبت از پتانسیل رشد صنعتی خاص کمی دشوار به نظر می رسد، به گونه ای که می توان گفت با توجه به امیدواری معامله گران نسبت به آینده و نیز شرایط بنیادی مناسب بسیاری از شرکت ها، در صورت عدم تغییر فضای مثبت حاکم بر بازار، سرمایه گذاری در بسیاری از صنایع، می تواند توأم با سود باشد. حال آنکه با انتشار صورت های مالی عملکرد دوره سه ماهه اول سال مالی جاری شرکت ها، برتری برخی صنایع نسبت به سایر گروه ها مشخص خواهد شد.

این مقام مسئول در خاتمه آخرین رقم خالص ارزش روز دارایی های صندوق سرمایه گذاری مشترک عقیق را رقم 318 هزار تومان اعلام کرد و گفت: استراتژی این صندوق برای سرمایه گذاری در صنایع مختلف همواره براساس تحلیل بنیادی و با نگاهی میان مدت قرار دارد، از این رو می توان گفت که فضای حاکم بر بازار سهام در کنار عوامل ذکر شده به بازدهی مثبت بیش از 17 درصدی این صندوق طی یک ماه اخیر کمک کرده است.


 

چرا پتروشیمی ها در روند صعودی بازار حضوری کم رنگ دارند؟

شور و شوق اهالی تالار شیشه ای برای وارد شدن به سهام صنایعی همچون سیمان، بانکی و خودرو به واقع به دلیل پیش بینی جهش سودآوری آنها در پی کاهش تحریم ها و بهبود وضعیت اقتصادی است که به عبارتی تحلیلی منطقی و به جاست، اما به تدریج با نزدیک شدن ارزش واقعی آن صنایع به ارزش ذاتی خود و بهبود شرایط، بار دیگر شرکت های فعال در گروه پتروشیمی نیز حرکت خود را آغاز می کنند.

سهام شرکت هایی که چندی پیش با صف های خرید و اقبال سرمایه گذاران رو به رو بودند، این روزها و با تغییر شرایط، جای خود را به صنایع و شرکت های دیگری داده اند که از نظر فعالان تالار شیشه ای می توانند پتانسیل رشد بیشتری داشته باشند.

براساس گزارش سکه نیوز وابسته به گروه ایران صراف، صنعت پتروشیمی از جمله صنایعی است که شاید بتوان گفت جایگاه خود را به صنایعی همچون بانکی و سیمانی داده، حال آنکه این سوال مطرح است که امید به بهبود روابط بین المللی و کاهش تحریم ها چه اثراتی می تواند بر این صنعت داشته باشد؟!

در همین ارتباط مدیر عامل شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: در حال حاضر اقبال سرمایه گذاران به صنایعی معطوف شده که طی سال های گذشته به دلیل محدودیت ها و مشکلات ناشی از تحریم ها نه تنها رشد نکرده اند، بلکه به جرأت می توان گفت از ارزش های واقعی خود نیز تنزل یافته اند.

صادقی مقدم ادامه داد: شور و شوق اهالی تالار شیشه ای برای وارد شدن به سهام صنایعی همچون سیمان، بانکی و خودرو به واقع به دلیل پیش بینی جهش سودآوری آنها در پی کاهش تحریم ها و بهبود وضعیت اقتصادی است که به عبارتی تحلیلی منطقی و به جاست، اما در این بین از اثرگذاری کاهش مشکلات بین المللی بر صنایع پیشتاز قبلی همچون پتروشیمی نیز نباید غافل شد.

وی با تشریح وضعیت شرکت های پتروشیمی و میزان اثرگذاری کاهش تحریم ها بر وضعیت عملکردی آنها گفت: در تحلیل شرایط آینده و وضعیت سودآوری شرکت های پتروشیمی، در وهله اول لازم است چند پیش فرض را مدنظر قرار دهیم.

اولین پیش فرض در بررسی وضعیت شرکت های مذکور این امر بوده که روند نزولی نرخ ارز در پی کاهش تحریم ها صورت می پذیرد. دومین پیش فرض آنکه، نرخ ارز در نظر گرفته شده برای تسعیر درآمدهای ارزی در بودجه کلیه شرکت های پتروشیمی حداکثر برابر نرخ ارز اتاق مبادلاتی است، حال آنکه در مقابل، این شرکت ها پیش بینی تسعیر هزینه های ارزی خود را با قیمت ارز بازار آزاد و اغلب در محدوده بیش از 3000 تومان در نظر گرفته اند.

این مقام مسئول ادامه داد: در نهایت سومین فرض مطرح در صنعت پتروشیمی نیز تقسیم بندی شرکت های فعال در این گروه به سه دسته شرکت های تولیدکننده اوره و آمونیاک، تولیدکننده متانول و نیز تولیدکننده محصولات پلیمری و اتیلن ها می باشد.

صادقی مقدم در بیان تحلیل صنعت پتروشیمی بر مبنای مفروضات عنوان شده، گفت: با توجه به مفروضات مطرح شده به راحتی می توان دریافت نزول نرخ ارز که در پی کاهش تحریم ها صورت می پذیرد، نه تنها بر سودآوری شرکت های پتروشیمی اثر منفی نخواهد داشت، بلکه می تواند موجب کاهش هزینه های برآوردی آنها گردد. حال آنکه از سوی دیگر با برداشته شدن تحریم ها و بهبود شرایط اقتصادی برای هر یک از شرکت های پتروشیمی متناسب با نوع محصولات تولیدی آنها، شرایط در جهت مثبت تغییر خواهد کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: در گروه شرکت های تولیدکننده اوره و آمونیاک شاید با بهبود شرایط در میزان تولید محصولات آنها و حجم فروش تغییر قابل توجهی ایجاد نشود، اما آنچه بسیار اهمیت دارد سرعت یافتن اجرای طرح های توسعه ای این شرکت ها به واسطه تسهیل در تأمین تجهیزات و منابع خارجی مورد نیاز است. به گونه ای که در حال حاضر شرکت هایی همچون پتروشیمی پردیس و شیراز از جمله واحدهایی هستند که طرح های توسعه ای فراوانی در دست اجرا دارند که بهبود روابط بین المللی می تواند اثرات قابل توجهی در پیشرفت آنها و افزایش ظرفیت تولید این واحدها داشته باشد.

وی اضافه کرد: مضاف بر آنکه با روی کار آمدن دولت جدید و تغییر سیاست های اقتصادی، خوش بینی ها نسبت به افزایش نرخ فروش آن قسمت از محصول اوره ای که به سازمان حمایت کشاورزی فروخته می شود، نیز شکل خواهد گرفت. چراکه از نظر مقداری حدود 50 درصد از تولیدات این محصول به سازمان مذکور فروخته می شود.

مدیر عامل شرکت مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران در خصوص تولیدکنندگان محصولات متانولی و پلیمری نیز عنوان کرد: شرکت های تولیدکننده متانول و همچنین محصولات پلیمری از جمله شرکت های فعال در صنعت پتروشیمی هستند که صادرات محصولات آنها با تشدید شدن تحریم ها دچار مشکل شده، بنابراین کاهش تحریم های بین المللی و بهبود شرایط در وهله اول موجب رشد میزان فروش و به تبع آن تولید بالاتر محصولات توسط آنها خواهد شد. چراکه به عنوان مثال در حال حاضر شرکت پتروشیمی زاگرس به دلیل عدم توانایی فروش بخشی از محصولات خود و مواجه با مشکلاتی همچون بیمه کشتی و حمل محصول، با تمام ظرفیت خود اقدام به تولید نمی کند.

صادقی مقدم ادامه داد: با برداشته شدن موانع در روابط بین المللی، این شرکت ها می توانند محصولات خود را با حاشیه سود بالاتر صادر نمایند و از این رو نرخ های فروش آنها نیز با رشد قابل ملاحظه ای همراه خواهد شد. چه بسا اکنون بسیاری از شرکت ها برای فروش محصولات خود مجبور به اعطای تخفیف هایی به خریداران و طرف های خارجی در قراردادهای منعقد شده خود هستند.

این مقام مسئول در نهایت با اشاره به استراتژی های دولت جدید و اثرات نحوه تصمیم گیری آن بر صنعت پتروشیمی نیز گفت: علاوه بر همه مطالب عنوان شده، گمانه زنی ها پیرامون تیم اقتصادی دولت جدید و تأکید آن بر حفظ مزیت رقابتی صنایعی همچون پتروشیمی، همه و همه از عواملی است که می تواند اثرات مثبتی بر وضعیت شرکت های فعال در این گروه و رفع مشکلات آنها داشته باشد.

وی در خاتمه نیز اظهار داشت: به نظر می رسد با کاهش نرخ ارز، در کوتاه مدت نظر فعالان بازار سرمایه از شرکت های پتروشیمی به سمت شرکت های فعال در صنایع دیگر معطوف شود؛ اما به تدریج با نزدیک شدن ارزش واقعی آن صنایع به ارزش ذاتی خود و بهبود شرایط، بار دیگر شرکت های فعال در گروه پتروشیمی نیز حرکت خود را آغاز می کنند؛ چراکه این شرکت ها هنوز هم از پتانسیل های بالایی برای رشد قیمت برخوردارند.

 


گردآوری: محمد شعبان شهریاری



گزارشی از بازار بورس و اوراق بهادار

چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ تهران ۲۱:۲۷ - ۳ ژوئیه ۲۰۱۳


معاملات روز گذشته تالار شیشه ای در حالی پیگیری شد که شاخص کل با 398 واحد افت از 52 هزار و 244 واحد به 51 هزار و 846 واحد رسید.

براساس گزارش سکه نیوز ، ارزش معاملات دیروز با نزدیک به یک درصد رشد نسبت به روز قبل از آن به سه هزار و 195 میلیارد ریال دست یافت که تمامی آن به معاملات خرد اختصاص داشت. همچنین از سه هزار و 195 میلیارد ریال ارزش معاملات روز گذشته بیش از 60 درصد حجم خرید و بیش از 65 درصد فروش سهام را حقیقی ها رقم زده اند.

حجم معاملات نیز طی روز اخیر با حدود سه درصد کاهش نسبت به روز قبل از آن به یک هزار و 15 میلیون سهم و حق تقدم نزول یافت.

همچنین سه نماد "وبملت"، "فارس" و "شپنا" پربیننده ترین نمادها طی معاملات روز گذشته بودند که در هر سه نماد بیشترین حجم معاملات مربوط به حقیقی ها بوده، حال آنکه خرید حقوقی ها بیش از فروش آنها بوده است.

در این میان صندوق سرمایه گذاری مشترک بورسیران بیش از هفت میلیون سهم شرکت سرمایه گذاری ملت را خرید و شرکت سرمایه گذاری تجهیزات پزشکی مهرگان تأمین پارس بیش از یک میلیون سهم شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد را به تملک خود درآورد.

شرکت نوآوران مدیریت سبا 9 میلیون و پانصد هزار سهم شرکت سرمایه گذاری سپه را تحصیل کرد و بیش از سه میلیون سهم بانک کارآفرین به پرتفوی بورسی شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین رفت.

همچنین شرکت سرمایه گذاری گنجینه شایستگان 20 میلیون سهم "وانصار" و شرکت سرمایه گذاری تأمین آتیه مسکن بیش از یک میلیون سهم "وخارزم" را به تملک خود درآورد.

مؤسسه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر خریدار بیش از یک میلیون سهم شرکت بین المللی توسعه ساختمان بود. همچنین در نماد "وبملت"، شرکت گروه مالی ملت و صندوق تأمین آتیه کارکنان بانک ملت به ترتیب بیش از یک میلیون و 23 میلیون سهم آن را به سبد سرمایه گذاری های خود افزودند.

این در حالی است که عده ای از حقوقی های بورس در نقش فروشنده ظاهر شدند و اقدام به فروش سهام تحت تملک خود کردند.

در این بین شرکت سرمایه گذاری نور همدانیان بیش از یک میلیون سهم شرکت قند نیشابور را به فروش رساند. شرکت تولیدی شیشه بسته بندی تاکستان یک میلیون سهم "کرازی" و بیمه البرز دو میلیون سهم شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه را از سبد سرمایه گذاری های خود خارج کرد.

بیمه سامان نیز عرضه کننده بیش از یک میلیون سهم شرکت شیشه همدان بود و شرکت سرمایه گذاری اعتلاء البرز سه میلیون و پانصد هزار سهم "والبر" را عرضه کرد.

همچنین شرکت سرمایه گذاری ایران و فرانسه بیش از 46 میلیون سهم "وصنعت" و شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات بیش از چهار میلیون سهم "کگل" را به فروش رساند.

در نماد "ونیکی" نیز شرکت های گروه مدیریت سرمایه گذاری امید و سرمایه گذاری سپه هر کدام بیش از یک میلیون سهم و بانک تجارت بیش از دو میلیون سهم آن را واگذار کردند.

طی معاملات روز گذشته شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی نفت عرضه کننده دو میلیون سهم "ستران" بود. همچنین شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن یک میلیون سهم "سهگمت"، نزدیک به پنج میلیون سهم "ولصنم" و یک میلیون سهم "سپاها" را از سبد بورسی خود خارج کرد.

در این میان شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان هشت میلیون سهم شرکت سیمان شرق و بانک صادرات ایران هشت میلیون سهم شرکت فولاد مبارکه اصفهان را فروخت.

طی معاملات روز گذشته پنج میلیون سهم "فاراک" از سبد بورسی صندوق ذخیره فرهنگیان خارج شد تا میزان مالکیت این فعال بازار به بیش از 461 میلیون سهم نزول یابد.

در پایان این گزارش می افزاید، در نماد "شپلی" شرکت خدمات بندری پلی اکریل ماهشهر بیش از 22 میلیون سهم آن را خریداری کرد و در مقابل شرکت مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان بیش از 21 میلیون سهم آن را به فروش رساند

 

گردآورنده: محمد شعبان شهریاری


--------------------------------------------------------------------------------------


در راستای تحقق هدف‌گذاری پذیرش شرکت ها در سال جاری، پرونده 10 شرکت و 2 اوراق مشارکت در دست اقدام است.

 

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس اوراق بهادار تهران-  اسماعیل درگاهی سرپرست پذیرش بورس اوراق بهادار تهران ضمن بیان این مطلب گفت: در راستای تحقق هدف‌گذاری پذیرش شرکت ها در سال جاری، پذیرش شرکت‌های متعددی در دستور کار قرار دارد. به این ترتیب در اولین جلسه هیئت پذیرش تقاضای پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری صدر تامین(زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و شرکت نفت سپاهان مطرح خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین پرونده پذیرش شرکت‌های پاکشو، نفت جی، شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان(سیدکو)، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، هلدینگ توزیع گاز ایران و برخی دیگر از شرکت‌های مشمول اصل 44 قانون اساسی، در دست بررسی و انجام اقدامات مربوطه است.

سرپرست پذیرش بورس اوراق بهادار تهران در خصوص عملیاتی کردن پذیرش آن دسته از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، که شرایط پذیرش در بورس را دارند، افزود: در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است امیدواریم که با همکاری مسئولان این کار بزودی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به نظر مساعد سهامدار عمده(شستا) در مورد عرضه شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین(تاپیکو)، عرضه مجدد سهام آن در آینده نزدیک در دستور کار قرار دارد.

درگاهی در خصوص پذیرش اوراق مشارکت در بورس گفت: اوراق مشارکت شرکت دارویی سینا به مبلغ 200 میلیارد ریال به زودی در بازار اوراق بدهی بورس اوراق بهادار تهران پذیره‌نویسی خواهد شد. پیگیری پذیرش سایر اوراق از جمله، اوراق مشارکت قابل تبدیل شرکت پتروشیمی پردیس نیز در دستور کار قرار دارد.

 وی اولویت کاری دیگر پذیرش را فعال سازی و بهره‌مندی از پتانسیل‌های تالارهای استانی بورس اوراق بهادار تهران عنوان و افزود: تالارهای استانی می توانند با شناسایی شرکت‌های مستعد پذیرش در استان‌های کشور و برگزاری جلسات متعدد پذیرش، به توسعه پذیرش شرکت‌ها بیانجامد

سرپرست پذیرش بورس تهران یادآور شد: براساس ماده(55) دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران، "علاوه بر سهام عادی و اوراق مشارکت، پذیرش سایر اوراق بهادار از جمله اوراق بهادار خارجی نیز با رعایت مقررات مصوب مراجع ذی‌صلاح، در بورس امکانپذیر است." برهمین اساس بورس اوراق بهادار تهران با مساعدت مراجع ذی‌صلاح از جمله سازمان بورس و اوراق بهادار در آینده‌ای نزدیک به عملیاتی کردن پذیرش و ارائه ابزارهای جدید از جمله صندوق‌های قابل معامله در بورس امیدوار است. 

 

 

 

  

 

مدیر امور سهام شرکت سیمان کارون عنوان کرد:

تفاوت ارزش جایگزینی وبازاری،دلیل اقبال به سیمانی ها

با توجه به تفاوت قابل ملاحظه میان ارزش جایگزینی و ارزش بازار شرکت های سیمانی و نیز برخورداری از دستگاه ها و تجهیزات با توان تولید بیشتر، پیش از اینها انتظار افزایش استقبال معامله گران بورسی از سهام این شرکت ها می رفت، حال آنکه این اقبال پس از رشد نرخ فروش محصولات سیمانی بروز کرد.

بازار بورس طی روزهای اخیر در حالی شاهد رشد قیمت سهام شرکت های سیمانی بوده که به نظر می رسد افزایش قیمت فروش محصولات تولیدی فعالان این گروه از سوی انجمن صنفی صنعت سیمان و در پی آن تعدیل مثبت سود هر سهم سال مالی جاری آنها، اثر با اهمیتی در اقبال سرمایه گذاران به سهام این صنعت را در پی داشته است.

در همین ارتباط مدیر امور سهام شرکت سیمان کارون در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: با توجه به تفاوت قابل ملاحظه میان ارزش جایگزینی و ارزش بازار شرکت های سیمانی و نیز برخورداری از دستگاه ها و تجهیزات با توان تولید بیشتر، پیش از اینها انتظار افزایش استقبال معامله گران بورسی از سهام این شرکت ها می رفت، حال آنکه این اقبال پس از رشد نرخ فروش محصولات سیمانی بروز کرد.

نادری فرد پیرامون وضعیت سودآوری "سکارون" و عملکرد 12 ماهه سال مالی منتهی به 30 اسفند ماه 91 این مجموعه سیمانی ابراز داشت: توقف کوتاه مدت و غیر منتظره کوره یکی از واحدهای تولیدی در مقطعی طی سال مالی اخیر موجب تحقق سود 902 ریالی و پوشش 94 درصدی آن طی این دوره عملکردی شد، حال آنکه چنین اتفاقی طی سال های قبل رخ نداده و "سکارون" سود برآوردی خود را به طور کامل پوشش می داد.

وی پیرامون صادرات محصولات تولیدی شرکت تصریح کرد: محصولات تولیدی سیمان کارون در سال گذشته با نرخ فروش 10 درصد بیش از قیمت های فروش داخلی از طریق مرز شلمچه به کشور عراق صادر شد و نرخ ارز مرجع در حالی به عنوان نرخ تسعیر درآمدهای ارزی سال های مالی 91 و 92 در نظر گرفته شده که "سکارون" نیز همانند سایر شرکت های این گروه درآمدهای حاصل از صادرات محصولات خود را به صورت ریالی دریافت می کند.

این مقام مسئول افزود: در صورت تصویب جامعه حسابداران رسمی مبنی بر تسعیر درآمدهای ارزی با ارز مبادله ای، نرخ مذکور در بودجه سال 92 در نظر گرفته خواهد شد.

مدیر امور سهام "سکارون" پیرامون پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 92 نیز اظهار داشت: برای سال مالی جاری به ازای هر سهم سود 160 تومانی برآورد شده که با توجه به رشد 14 تا 21.5 درصدی نرخ فروش سیمان از سوی انجمن کارفرمایان گروه سیمانی شاهد افزایش 78 درصدی این رقم نسبت به سود هر سهم سال مالی گذشته هستیم.

نادری فرد در ارتباط با احتمال رشد مجدد نرخ فروش سیمان در سال جاری بیان کرد: اگرچه رشد نرخ فروش محصولات در اختیار انجمن قرار گرفته، اما شاهد مداخله دولت در این خصوص هستیم. با این وجود به نظر می رسد تنها در صورت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها، قیمت محصولات تولیدی فعالان صنعت سیمان با افزایش مجدد همراه شود.

این مقام مسئول در خصوص اجرای طرح توسعه ای شرکت نیز بیان کرد: اجرای پروژه راه اندازی خط دوم تولید به ظرفیت 3500 تن مراحل پایانی خود را طی می کند، بطوریکه طرح مذکور با دریافت وام 85 میلیارد تومانی از بانک صادرات تکمیل شده و به بهره برداری خواهد رسید.

مدیر امور سهام "سکارون" در خاتمه پیرامون نحوه تأمین مالی این طرح توسعه گفت: طی سال های گذشته، از صندوق ذخیره ارزی تسهیلات ارزی دریافت شده، به گونه ای که در حال حاضر مانده این بدهی بیش از 25 میلیون یورو بوده که شرکت نرخ ارز مرجع را مبنای تسعیر و تسویه آن طی سال جاری قرار داده است.

 

 

  

 

مدرس مؤسسه علوم بانکداری ایران تحلیل کرد:

چالش های صنعت بانکداری و راهکارهای حل آن

عدم استقلال بانک مرکزی، خود یکی از بزرگترین مسایل موجود در این صنعت بوده، چراکه تنها با مستقل بودن بانک مرکزی است که از منابع ارزی در دسترس آن می توان به درستی استفاده کرد؛ به عبارت بهتر با استقلال بانک مرکزی بسیاری از منابع نیز برای سرمایه گذاری آزاد خواهد شد.

به روی کار آمدن دولت جدید با شعار تدبیر و امید اکثر افراد را به تحلیل اوضاع آینده و بررسی صنایع گوناگون ترغیب کرده است.

براساس گزارش بورس نیوز، یکی از مهمترین حوزه هایی که در حال حاضر با رکود و چالش های متعدد مواجه است، صنعت بانکداری است. حال آنکه باید دید دولت جدید می بایست چه راهکارهایی را برای برون رفت از اوضاع فعلی و بهبود شرایط این صنعت در پیش بگیرند!

در همین ارتباط مدرس مؤسسه علوم بانکداری ایران در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرد: آن چه از دو واژه تدبیر و امید در این صنعت به ذهن می رسد در وهله اول به کارگیری خرد و دانش در اداره امور و بعد از آن فراهم کردن خدمات و زندگی مطلوب برای آحاد جامعه است.

شعبانی ادامه داد: در استفاده از خرد و دانش، به کارگیری نرم افزارها در محیط کار است که می تواند به یاری مدیران اجرایی بیاید. حال آنکه اگر نرم افزارها و سخت های مذکور به روز نباشند نه تنها اثر مثبتی نخواهند داشت، بلکه به معنای واقعی آب در هاونگ کوبیدن خواهد بود؛ اتفاقی که شاید بتوان گفت تا حدود زیادی در صنعت بانکداری ایران به وقوع پیوسته است.

وی پیرامون چالش هایی که در حال حاضر صنعت بانکداری با آن مواجه است، گفت: صنعت بانکداری ایران در حال حاضر با رکود قابل توجهی دست و پنجه نرم می کند و حل معضلاتی همچون بیکاری، تورم، رکود تولید و حجم فزآینده نقدینگی از جمله مواردی است نیازمند مدیریت مناسب و توجه خاص به این صنعت می باشد.

این مقام مسئول با بیان زیرساخت های جذب نقدینگی در کشور توسط صنعت بانکداری عنوان کرد: واقعیت امر این است که اگر هدف تقویت این صنعت باشد، در ابتدا می بایست ذینفع های آن را راضی و خشنود کرد. ذینفع های صنعت بانکداری که می توانند نقش مؤثری در رشد این حوزه باشند، در وهله اول مدیران و کارمندان این صنعت بوده و بعد از آن افرادی هستند که با بانک ها تعامل دارند. همچنین مشتریان خاص و گشایش کنندگان اعتبارات، سهامداران بانک، دولت و در نهایت آحاد افراد جامعه نیز از دیگر منتفعان این صنعت به شمار می آیند.

وی اضافه کرد: اگر افراد جامعه احساس کنند از منابعی که در اختیار بانک ها گذاشته اند، به بهترین نحو و جهت سرمایه گذاری در تولید استفاده می شود، به طور قطع حاضر به سوق دادن نقدینگی خود به سمت این حوزه می شوند. چرا با رونق تولید، معضلاتی همچون بیکاری، رکود بخش اقتصادی و تولیدی و نیز تورم به تدریج حل خواهد شد. اما متأسفانه آن چه طی سال های اخیر از عملکرد مدیران و تصمیم گیران صنعت بانکداری مشاهده شده، تنها و تنها موجب فرار نقدینگی از آن شده است.

شعبانی با اشاره به نمونه ای از ضعف های این صنعت اظهار داشت: یکی از نمونه های بارز عدم بروز رسانی نرم افزارها در صنعت بانکداری ایران، موضوع بانکداری الکترونیک است. به گونه ای که تنها تعریف آحاد جامعه از بانکداری الکترونیک استفاده از دستگاه های ATM و کارت خوان های فروشگاه ها است. حال آنکه به واقع فعالیت در زمینه بانکداری الکترونیک بسیار فراتر از آن چیزی است که اکنون با آن رو به رو هستیم.

این مدرس علوم بانکداری با اشاره به یکی دیگر از موانع موجود در صنعت بانکی کشور گفت: عدم استقلال بانک مرکزی، خود یکی از بزرگترین مسایل موجود در این صنعت بوده، چراکه تنها با مستقل بودن بانک مرکزی است که از منابع ارزی در دسترس آن می توان به درستی استفاده کرد؛ به عبارت بهتر با استقلال بانک مرکزی بسیاری از منابع نیز برای سرمایه گذاری آزاد خواهد شد.

وی در خاتمه تمام شرایط مطرح شده را زیرساخت های لازم برای جذب نقدینگی دانست و عنوان کرد: حل شدن ضعف های مطرح شدن به منزله فراهم آمدن زیرساخت های مورد نیاز برای جذب نقدینگی به سمت این صنعت است که خوشبختانه با توجه به دیدگاه های دولت آقای روحانی می توان به بهبود شرایط فعلی صنعت بانکداری امیدوار بود؛ اما این بدان معنا نیست که می توانیم انتظار تحولات کوتاه مدت و یک شبه را در این بخش داشته باشیم.

 

 

 

تحریم ها و جهش قیمت ها!

با توجه به تحریم های اجرا شده علیه ایران از اول ماه میلادی جاری، در اواخر ساعات روز گذشته بهای دلار از 3100 تومان به مدار 3300 تومان رسید. امروز نیز انتظار می رود بازار با روند صعودی خود به مدار چهار هزار تومانی نیز برسد.

بازار ارز و سکه داخلی در ادامه نوسان های گاه صعودی و گاه نزولی خود، روز گذشته با افزایش نرخ ها روبرو شد.

به گزارش بورس نیوز، روز یکشنبه هر سکه امامی در بازار نقدی با افزایش 21 هزار تومانی به ایستگاه یک میلیونی و 111 هزار تومانی بازگشت. دلار نیز در محدوده 3200 تا3300 تومان در حرکت بود تا در اواخر ساعات کاری رشد قابل توجهی را ثبت کند.

این میان بازار آتی نیز در پی نوسان مثبت بازار نقدی و پیش بینی های مثبت معامله گران از روند اونس جهانی، کم نوسان اما مثبت بسته شد تا سررسیدها با ثبت نوسان حدود مثبت یک درصدی روز را به پایان ببرند و در نهایت پیش بینی معامله گران از قیمت سکه تحویل شهریور ماه به یک میلیون و 182 هزار تومان برسد.

از امروز اول جولای سال 2013 میلادی، تحریم های طلا، پتروشیمی و دلار علیه ایران اجرا می شود که این امر می تواند روند بازار را تحت تأثیر بگذارد.

سرمدی، کارشناس معاملات آتی سکه و مدیر سایت تحلیل آوا گلد در رابطه با وضعیت بازار به خبرنگار ما گفت: با توجه به تحریم های اجرا شده علیه ایران از اول ماه میلادی جاری، در اواخر ساعات روز گذشته بهای دلار از 3100 تومان به مدار 3300 تومان رسید. امروز نیز انتظار می رود بازار با روند صعودی خود به مدار چهار هزار تومانی نیز برسد. در این شرایط به تبع رشد قیمت دلار و پیش بینی ها از صعودی بودن اونس، در بازار سکه نیز انتظار ثبت رکورد یک میلیون و 400 تا 500 هزار تومان را داریم.

این کارشناس در ادامه افزود: پیش بینی می شود بازار آتی نیز مثبت باز شود و در ادامه با فشار فروش به قیمت های پیشین بازگردد. بطوریکه در حال حاضر هیچ توجیهی برای خرید وجود نداشته و هر قیمت بالایی فرصتی برای فروش محسوب می شود.

به گزارش کامودیتی آن لاین، ارزش روپیه در برابر دلار طی هفته گذشته به بیشتر میزان خود رسیده و کمبود بودجه 6.7 درصدی دولت هند باعث شده تا دولتمردان هندی با افزایش مالیات واردات طلا ،فشار ها را بر معامله گران طلا افزایش دهند.

هند به عنوان بزرگترین خریدار طلا در جهان حدود 20 هزار تن از این کالای با ارزش را در اختیار دارد که حدود 557 تن آن به طور رسمی جزئی از ذخایر طلای بانک ها محسوب می شود که با احتساب این حجم، با کاهش واردات از سوی این کشور به طور حتم روند کلی بازارهای جهانی تحت تأثیر قرار می گیرد.

اما طی هفته گذشته اونس در بازار های جهانی به 1200دلار نیز رسید تا حدود 30 درصد ارزش خود را از ماه اکتبر سال گذشته تا کنون از دست بدهد. البته بیشترین ریزش دو ماه گذشته در زمانی که طلا از مدار 1566 دلاری در یک هفته به کف 1362 دلاری رسید، ثبت شد.

با این وجود نمی توان مشخص کرد چه مقدار از ریزش 30 درصدی مربوط به کاهش واردات هند می شود اما به طور میانگین می توان یک سوم این افت ها را به این کشور نسبت داد.

 

گردآوری: محمد شعبان شهریاری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد