سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف
سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف

ورلد نیوز:آیل آمریکا به دوران اوپک پایان خواهد داد

پایگاه اینترنتی ورلد نیوز دیلی طی گزارشی نوشت: آمریکا قصد دارد به دهه ها وابستگی خود به نفت وارداتی خاتمه دهد و این می تواند به معنای پایان یافتن دوران اوپک باشد.


به گزارش پایگاه اینترنتی ورلد نیوز دیلی طی گزارشی نوشت: چهل سال از زمان تحریم نفتی اعراب در 16 اکتبر 1973 که منجر به ایجاد آشفتگی در بازار نفت شد می گذرد. پس از اینکه آمریکا در جریان جنگ یوم کیپور از رژیم صهیونیستی حمایت کرد، گروهی از کشورهای در حال توسعه (از طریق اوپک) فروش نفت به متحدان اسرائیل را متوقف کردند و وضعیت ژئوپلتیکی را به وجود آوردند که در نهایت به آنها اجازه داد کنترل تولید جهانی نفت و قیمت گذاری آن را از دست شرکت های بزرگ نفتی خارج کنند و دوره افزایش قابل توجه قیمت نفت آغاز شود.

  

در آن زمان این اقدام اولین پیروزی مهم برای قدرت های جهان سوم در به زانو در آوردن غرب تعبیر شد. پس از این بود که ثروت زیادی از آمریکا و اروپا روانه خاورمیانه شد و بازار نفت که بزرگترین بخش اقتصاد جهانی بود، به یکباره به صورت بی سابقه ای تحت تاثیر معادلات سیاسی قرار گرفت.
این گزارش افزود: اما 4 دهه بعد، بازی عضو شد. در چهلمین سالگرد تحریم نفتی 1973، آمریکا فرصتی تاریخی را برای واکنش به انقلاب به راه افتاده در جهان انرژی توسط اوپک پیدا کرده و ظاهرا صنعت نفت آمریکا قصد دارد به دهه ها وابستگی خود به نفت وارداتی پایان دهد. واشنگتن در نظر دارد از این فرصت استفاده کند و بازار جهانی انرژی را دموکراتیزه کند.
در جریان تحریم نفتی 1973، دو سوم مالکیت جهانی نفت از شرکت های خصوصی آمریکایی و اروپایی به شرکت های ملی نفت انتقال پیدا کرد. به جای تعیین قیمت توسط عوامل بازار ( عرضه و تقاضا)، کشورهایی همچون عربستان، عراق و ایران پس از 1973 با کاهش تصنعی تولید موجب افزایش سودآوری برای خود شدند. یک تغییر صنعتی بنیادین در یک دوره 5 ساله اتفاق افتاد و شرکت های نفتی دولتی که مهارت چندانی در مدیریت پروژه ها نداشتند، چه از نظر سرمایه و چه از نظر بزرگی از شرکت های بزرگ غربی همچون شورون و شل پیشی گرفتند.
بر اساس این گزارش روانه شدن دلارهای نفتی به جیب این کشورها موجب افزایش منابع مالی، فساد، سرکوب و خرید میلیاردها دلار اسلحه توسط این کشورها شد. اما وضعیت اکثریت مردم کشورهای تولید کننده نفت، نسبت به سال 1973 بهبود چندانی نیافته است. بسیاری از این کشورها درگیر جنگ شده اند یا دچار خشونت های فرقه ای هستند. به رغم سرازیر شدن دلارهای نفتی در چند دهه اخیر، اکثر کشورهای خاورمیانه همچنان سرانه تولید ناخالص داخلی کمی دارند و قدرت خرید مردم این کشورها زیر 30 هزار دلار است.
نابرابری درآمدی عمیق بدین معناست که اکثر مردم منطقه حتی در کشوری همچون عربستان، در حقیقت در فقر زندگی می کنند. بنابراین، چندان عجیب نیست که 40 سال پس از گذشت تحریم نفتی 1973، شهروندان کشورهای منطقه برای آینده ای بهتر، علیه حاکمانشان دست به انقلاب بزنند. جوانان از اینکه در انتظار روزی بنشینند که افزایش قیمت نفت به صورت جادویی ثروتمندشان کند، خسته شدند و به خیابان ها ریختند. گروه های جهادی نیز برای پایان دادن به این نفرین نفتی، یک بار برای همیشه، دست به اسلحه بردند.

قیمت های بالای نفت به همراه تمامی این ناآرامی ها در حال خارج کردن سرمایه ها از بخش انرژی این کشورهاست. افزایش بهره وری در مصرف انرژی نیز عامل دیگری است که وضعیت کشورهای خاورمیانه در بازار نفت را در دراز مدت تضعیف می کند. در نتیجه رفته رفته باز کردن حسابی ویژه بر روی پول نفت برای حفظ آنها در قدرت سخت تر خواهد شد.


منبع:تسنیم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد