سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف
سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف

کاهش نوسانات بازار آتی سکه

اوباما، در سخنانی که از شبکه‌های رادیو و تلویزیون آمریکا پخش شد، اعلام کرد که به دلیل عدم تصویب لایحه بودجه دولت فدرال در کنگره این کشور، نهادهای دولتی امکان ادامه فعالیت و ارائه خدمات را ندارند. به این ترتیب بالاخره در بیم و امیدهای فراوان که روز دوشنبه به اوج خود رسیده بود، دولت فدرال آمریکا پس از 17 سال تعطیل شد. اوباما همچنین کنگره را متهم کرد که به وظیفه خود در تصویب لایحه بودجه عمل نکرده است.

http://s4.picofile.com/file/7940677418/7528853178_634304976776133750_l.jpg

در حال حاضر حجم بدهی دولت آمریکا 16.7 تریلیون دلار است و روز به روز بر این بدهی اضافه می‌شود. تعطیل شدن خدمات دولتی تاثیر نامطلوبی بر شرایط اقتصادی این کشور خواهد داشت و مانعی بر سر راه اجرای برنامه‌های اصلاحی دولت اوباما ایجاد خواهد کرد. گرچه شاید تعطیلی دولت فدرال در کوتاه‌مدت تاثیر چندانی بر اقتصاد این کشور نداشته باشد، ولی طولانی شدن این مساله خسارات زیادی بر اقتصاد آمریکا تحمیل خواهد کرد.

  


دوشنبه گذشته طلای جهانی به دلیل نگرانی ناشی از تعطیلی دولت فدرال آمریکا با قیمت 1350 دلار که بالاترین قیمت برای فلز زرد در چند هفته گذشته محسوب می‌شد، به استقبال معامله‌گران رفت، اما به تدریج با انتظار برای تعیین تکلیف بودجه آمریکا این قیمت با کاهش تدریجی به 1329 دلار در هر اونس رسید و روز گذشته با آمدن این خبر مهم، مجددا با افزایش قیمت روبه‌رو شد. این افزایش البته به میزانی که انتظار می‌رفت نبود به این دلیل که عدم تصویب بودجه- با توجه به اینکه بیش از هر چیز به لایحه درمانی اوباما بازمی‌گشت- نوعی سیاست انقباضی است که می‌تواند منجر به کاهش ارزش طلا شود. بنابراین تا مشخص شدن جهت بازارها، افزایش یا کاهش بهای جهانی طلا در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. روز گذشته به تدریج آن‌قدر از بهای اونس طلا کاسته شد تا (درلحظه تنظیم این گزارش)  به 1293 دلار رسید.
دیروز بازار طلا و سکه تهران همپای بازار جهانی طلا بر قیمت‌ها افزود. در ابتدای این روز بر بهای سکه نقدی حدود 17 هزار تومان افزوده شد. بازار قراردادهای آتی سکه روز سه شنبه را درحالی با صعود قیمتی آغاز کرد که دوشنبه را با ریزش بیش از یک درصد در چهار سررسید به پایان برده بود. این افزیش قیمت روز گذشته باعث شد تا علاوه بر سررسیدهای دور (آذر و دی)، سکه سررسید آبان نیز پس از مدتی که زیر یک میلیون تومان معامله می‌شد، از این میزان عبور کند.
اما پیرامون حجم معاملات در این بازار، که مدتی است ارقام دور از انتظاری را به دلیل تردید معامله‌گران برای ایجاد موقعیت‌های جدید و همچنین بالا بودن وجه تضمین بازار، ثبت می‌کرد، از ابتدای هفته تاکنون باز هم نتوانسته بر این میزان درحد چشمگیری بیفزاید. این در شرایطی است که از وجه تضمین اولیه بازار آتی سکه، در طول این هفته دوبار کاسته شده که دومین مرحله آن از امروز اعمال خواهد شد
(در مرحله اول، دوشنبه گذشته 300 هزار تومان از وجه تضمین اولیه کاسته شد اما باز هم حجم معاملات در این روز به کمتر از 7000 معامله رسید).
در حالی که پس از کاهش قیمت‌های اخیر در سررسیدهای جاری بازار آتی سکه، معامله‌گران این بازار چشم‌انتظار حذف وجه تضمین اضافی این بازار بودند، روز گذشته طی اطلاعیه‌ای از سوی بورس کالای ایران این وجه تضمین آزاد شد.
نکته دیگر درخصوص کاهش حجم قراردادهای معامله شده، نوسان اندک بازار آتی است. در دو روز گذشته تغییرات قیمتی در هر دو محدوده مثبت و منفی در این بازار در دامنه بین یک تا دو درصد بود. تنها در ابتدای معاملات روز گذشته بهای سکه آبان برای دقایقی بیش از دو درصد افزایش داشت و مجددا به کانال بالای یک درصد بازگشت. نوسانات سکه نقدی هم در این روز چندان زیاد نبود. بر قیمت دلار بازار آزاد نیز حدود 20 تومان افزوده شد. اما با کاهش چشمگیر ارزش طلا در بازارهای جهانی، به تدریج از شدت افزایش قیمت سکه‌های آتی نیز کاسته شد.
کاهش حجم معاملات را تنها نمی‌توان در پی موارد ذکر شده دانست بلکه نکته مهم دیگر این است که معامله‌گران و سرمایه‌گذاران این بازار هنوز از روند قطعی بازارهای دلار و سکه مطمئن نیستند و خبرهایی که هر روز پیرامون دیپلماسی ایران و موضوع هسته‌ای به گوش می‌رسد جهت بازار را تغییر می‌دهد. مهم تر از آن این است که پیرامون رویدادهای سفر نیویورک، هنوز اظهار نظر رسمی از سوی رهبر معظم انقلاب صورت نگرفته است تا به گمانه‌زنی‌ها در این زمینه جهت بخشد.
از طرفی سه‌شنبه شب به وقت تهران، قرار بود نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مقر سازمان ملل سخنرانی کند؛ ضمن اینکه روز گذشته نتانیاهو با اوباما دیدار و گفت‌و‌گویی داشته است که صحبت‌های روز گذشته وی تا حدودی می‌توانست سیگنال‌هایی از پیش شرط‌های احتمالی آمریکا برای ایران را در خود داشته باشد. در این گفت‌و‌گو اوباما اعلام کرده بود که همه گزینه‌‌ها از جمله گزینه نظامی علیه ایران به قوت خود باقی است. اما نکته اینجا است که میان حرف تا عمل تفاوت وجود دارد به این معنی که اتفاقات یکی دو هفته اخیر نشان از رویکرد مثبت دو کشور نسبت به هم دارد از جمله می‌توان به تلاش برای انجام پرواز مستقیم بین دو کشور اشاره کرد. از سوی دیگر مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تذکری تلویحی به آمریکا بر برگزاری مناسب مذاکرات ایران با 1+5 تاکید کرد و خواستار این شد تا افرادی که از سوی آمریکا این مذاکرات را هدایت می‌کنند، به فکر تضمین ایجاد بهترین فضای ممکن باشند.
اما در این سوی بازار، بانک مرکزی کشورمان قرار است در ادامه سیاست جلوگیری از تخلف و جعل سکه و ضرب آن مطابق با استانداردها و معیارهای بانک مرکزی، از این پس با اجرای کامل طرح بسته‌بندی امنیتی سکه‌ها در این بانک، پلمب سکه که پیش از این توسط صرافی‌های دارای مجوز خرید و فروش سکه از بانک مرکزی و سکه فروشان مجاز انجام می‌شد، متوقف شود. هرچند این مساله تاثیری بر قیمت سکه نخواهد داشت اما با این کار در کنار استانداردسازی سکه‌ها در بازار، ساماندهی عرضه سکه هم صورت خواهد گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد