سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف
سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف

کارت زرد دولتمردان به سیف

سه شنبه هفته گذشته، یعنی یک هفته قبل ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی صبحانه خود را با اعضای اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خورد؛ صبحانه‌ای که نه‌تنها برای سیف "شیرین" نبود بلکه هر روز دامنه "تلخ" آن بیشتر و بیشتر می‌شود.

سیف در حاشیه این نشست گفت "قیمت ارز در بازار به کف رسیده و دیگر کاهش بیشتر قیمت منطقی نیست." ساعتی از این اظهارنظر نگذشته بود که بازار ارز که روند کاهشی تدریجی را طی می‌کرد، به یکباره با شوک مواجه و روند کاهشی قیمت‌ها به روند افزایشی تبدیل شد.

  

در این میان، موضع‌گیری ارزی رئیس کل بانک مرکزی صدای همه را درآمد؛ از اقتصاددانان اصلاح‌طلب و اصول‌گرا گرفته تا نمایندگان مجلس و حتی برخی دولتمردان و صنعتگران.

در ادامه بازتاب اظهارات جنجال برانگیز سیف در بازار ارز آنقدر زیاد بود که حتی مذاکره 15 دقیقه‌ای حسن روحانی و باراک اوباما روسای جمهور ایران و آمریکا و گفتگوی نیم ساعته وزرای خارجه دو کشور پس از 35 سال هم نتوانست به کاهش قیمت‌ها در این بازار منجر شود.

اینکه ولی‌الله سیف دانسته یا ندانسته گفته "قیمت‌ها در بازار به کف رسیده"، کاری نداریم، اما یک هفته از این اظهارات جنجال‌برانگیز گذشته ولی هنوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، آن اظهارات را به طور رسمی نه تنها تکذیب نکرده، حتی آن را هم اصلاح نکرده است.

از این رو، می‌توان چنین نتیجه گرفت که بازار پیغام خود را از بانک مرکزی گرفته و بعید است دیگر زیر قیمت کف بازار (2900 تومان) برسد و قطعا برنامه این بانک تثبیت قیمت ارز در حول و حوش 3 هزار تومان در آینده خواهد بود و هر اتفاقی هم بیفتد، فرقی نمی‌کند، چراکه در آن صورت دیگر ارز مبادله‌ای معنا نخواهد داشت.

با این حال، حسن روحانی رئیس جمهور هم دوران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و هم پس از آن، چندین و چندبار گفته که "دولت او در اقتصاد دستوری عمل نخواهد کرد" اما در عمل اتفاقاتی دیگری دارد در اقتصاد می‌افتد؛ همان اتفاقاتی که اکثریت اعضای فعلی دولت در گذشته از مسئولان وقت انتقاد می‌کردند؛ یعنی"دخالت دستوری دولت در اقتصاد".

آل اسحاق: تعیین کف و سقف نرخ ارز در شان مسئولان نیست

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با انتقاد از سخنان اخیر ارزی رئیس کل بانک مرکزی، امروز اعلام کرد: « کف و سقف نرخ ارز نباید از سمت مسئولان اعلام شود. نمی توان برای نرخ ارز کف قیمتی را تعیین و بر مبنای آن دستور صادر کرد، این در حالی است که مهمتر از کاهش نرخ برای فعالان اقتصادی ثبات نرخ است که به نظر می رسد دولت باید بر روی آن تمرکز کند. با توجه به نقش کلیدی ارز در اقتصاد ایران دولت و تیم اقتصادی باید عرضه و تقاضا را حائز اهمیت بداند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد