سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف
سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف

تقویت بازار سرمایه‌ نرخ ارز را کاهش می‌دهد

علی اصغر رستمی درباره نوسانات اخیر ارزی، کاهش قیمت ارز و سخنان رئیس کل بانک مرکزی درباره به کف رسیدن قیمت دلار، اظهار داشت: قطعاً ارائه ارز و قیمت ارز باید در بازار کاملاً هدفمند باشد.
http://s3.picofile.com/file/7846213652/10286_635103901335582955_l.jpg
وی تصریح کرد: در دولت قبلی به صورت غیر کارشناسی و بدون هیچ اصولی، نرخ ارز در کشور بالا و پایین شد و هیچ توجهی به تولید کننده نشد.

  

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه باید به تولیدکننده توجه داشت و قبل از هر چیز اجازه داد تولیدکننده امکان رشد داشته باشد، افزود: در واقع بانک مرکزی معتقد است قبل از کاهش نرخ ارز باید ابتدا تولید کننده داخل پا بگیرد و قدرتمند شود، بنابراین باید نرخ ارز تا حدی خاص و منطقی باشد که واردات کنترل شود.

وی با بیان اینکه کاهش ناگهانی نرخ ارز واردات را به شدت افزایش می‌دهد، اظهار داشت: زمانی که نرخ ارز بالا است، قطعاً استقبال از تولید داخل افزایش می‌یابد اما کاهش نرخ ارز در گام اول به تولید کننده داخل و بنگاه‌های اقتصادی داخلی ضربه می‌زند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در استفاده از کالای ساخت داخل و حمایت از تولید داخلی، اظهار داشت: قطعاً وقتی نرخ ارز پایین باشد، میزان واردات افزایش می‌یابد و این امر موجب ضربه خوردن تولید داخل و بخش خصوصی می‌شود.

وی اضافه کرد: وقتی نرخ ارز در حد منطقی خود باشد، تولید کننده داخلی می‌تواند کالا را با هزینه و قیمت کمتر ساخته و با قیمت‌های بازار بین‌المللی به فروش برساند؛ آن زمان است که‌ به تدریج به جایی می‌رسیم که تولید، عرضه و نرخ ارز به تعادل برسد.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که اگر قیمت ارز به نرخ سال‌های 88 و 89 می‌رسید چه اتفاقی رخ می‌داد؟ اظهار داشت: این موارد همه طبق قوانین اقتصادی است و نمی‌توان بدون در نظر گرفتن مفاهیم اقتصادی برخی تغییرها را اعمال کرد.

این کارشناس اقتصادی با ذکر مثالی توضیح داد: زمانی که شخص یک میلیارد تومان پول دارد به راحتی می‌تواند تا یک میلیارد تومان چک پرداخت کند اما زمانی که 10 میلیون تومان نقدینگی دارد نمی‌تواند یک میلیارد تومان چک بکشد.

رستمی با بیان اینکه در اقتصاد، یک بازار پولی داریم و یک بازار سرمایه، تصریح کرد: دولت در حال حاضر در حال تقویت بازار سرمایه است، یعنی در واقع بازار پولی کنترل می‌شود تا بازار سرمایه و بازار مالی تقویت شود.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: قطعاً تقویت بازار سرمایه‌ موجب حرکت چرخ‌های صنعتی تولید و پیشرفت تولید خواهد شد، پس از تحقق این هدف پولی که از محل تولید داخل به داخل کشور می‌آید، قیمت ارز را کاهش می‌دهد.

پس از افزایش بی‌سابقه قیمت ارز از سال گذشته، نرخ ارز از هفته پیش با شیبی تقریباً تند در حال کاهش بود که سخنان رئیس کل بانک مرکزی، این کاهش ناگهانی قیمت ارز را ‌متوقف کرد.



رئیس کل بانک مرکزی در این‌باره گفته بود: کاهش نرخ ارز دلیل خاصی ندارد و تنها عاملی که موجب نوسانات اخیر شده خوش‌بینی‌ها و آثار روانی موجود در بازار است.

بنا به گفته ولی‌الله سیف نرخ ارز منطق خاص خود را دارد، ‌هیچ دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ دلار در بازار آزاد وجود ندارد و اصلاً منطقی نیست قیمت دلار بیشتر از این پایین بیاید.

رئیس کل بانک مرکزی گفته بود: نرخ فعلی دلار در بازار نرخ کف است و بیشتر از این پایین نخواهد آمد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد