سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف
سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف

طرح ارزی بانک مرکزی چیست؟

هر چند که اکثر کارشناسان اقتصادی سخنان رئیس بانک مرکزی را با شرایط موجود صحیح می‌دانند چرا که در شرایط فعلی حجم واردات کالا به کشور 10 میلیارد دلار بیشتر از صادرات است.
http://s1.picofile.com/file/7930809886/967340zgbqeyy.jpg
به این ترتیب واردکنندگان بخشی از ارز وارد شده به کشور را مورد استفاده قرار می‌دهند و با محدودیتی که در فروش نفت رخ داده است دولت درآمد ارزی کمی‌برای تبدیل به ریال و تامین بودجه مورد نیاز خود در دست خواهد داشت.

  

همین چند روز پیش بود که مدیرکل مبادلات ارزی بانک مرکزی‌ از طرح جدید ارزی این نهاد به منظور کنترل نوسان‌های شدید خبر داد.

طرح جدید ارزی بانک مرکزی که از سوی صمد کریمی، مدیرکل مبادلات ارزی بانک مرکزی عنوان شده، تلاشی برای جلوگیری از نوسان‌های شدید قیمتی و اجازه ندادن به بروز نوسان‌های چشمگیر قیمتی است، چراکه پیش از این نیز بسیاری از تولیدکنندگان و صنعتگران همین خواسته را از دولت داشته و تاکید کرده بودند که نوسان‌های شدید، نه تنها به نفع تولید و صادرات نیست بلکه به بخش‌های مختلف صنعت نیز آسیب می‌زند.

در همین حال، مدیر کل مبادلات ارزی بانک مرکزی از کاهش شدید تقاضای سفته‌بازی در نیمه اول سال جاری خبر داد و گفت: هدف جدید بانک مرکزی در بازار ارز، جلوگیری از نوسان‌های شدید قیمتی و اجازه ندادن به بروز دوباره نوسان‌های چشمگیر قیمتی است.

کریمی با بیان اینکه نرخ ارز متغیری است که در اقتصاد کشور‌ها به صورت درون‌زا و نه برون‌زا تعیین می‌شود، گفت: نرخ ارز حاوی اطلاعات ذی‌قیمتی است تا از طریق آن بتوان ثبات در بازارهای ارز و چهارگانه اقتصاد ایجاد کرد.

مدیرکل ارزی بانک مرکزی با اشاره به اینکه نرخ ارز متغیر بسیار مهمی به‌ویژه برای بانک‌های مرکزی است، تصریح کرد: بانک‌های مرکزی در چارچوب چند الگو نرخ ارز را تعیین می‌کنند که قدرت برابری خرید، تراز حساب جاری و الگوی پولی از جمله آنهاست و بانک‌های مرکزی همه این موارد را برای تعیین نرخ ارز در نظر می‌گیرند.

وی ادامه داد: همچنین عوامل غیراقتصادی در تعیین نرخ ارز لحاظ می‌شود و بر این اساس بانک مرکزی در هدف خود به هیچ عنوان درصدد این نخواهد بود که شاهد نوسان‌های شدید قیمت‌ها در بازار ارز چه در افق افزایش و چه در راستای کاهش باشیم.

کریمی با اشاره به اظهارات اخیر ولی‌ا... سیف، رئیس کل بانک مرکزی در مورد قیمت ارز و بازار و انعکاس آن در رسانه‌ها، گفت: هدف بانک مرکزی جلوگیری از ایجاد نوسان‌های شدید در بازار ارز کشور است.

مدیر کل ارزی بانک مرکزی گفت: عوامل غیراقتصادی به این سمت حرکت کرده که تاثیرات معناداری در ماه‌های اخیر در بازار ارز کشور بگذارد و با توجه به پیش‌بینی‌هایی که صورت می‌گیرد در آینده با توجه به اینکه تراز تجاری کشور و سیاست‌های پولی درصدد کنترل نقدینگی است و از سوی دیگر تلاش دولت کاهش ریسک کشور است، عوامل اقتصادی در قالب این الگو‌ها تاثیرات مثبت خود را بر بازار بگذارد و شاهد روند باثبات در بازار ارز با توجه به مولفه‌های مذکور باشیم.

این مقام مسئول در بانک مرکزی گفت: از زمانی که مرکز مبادلات ارزی ایجاد شده ما با یک نرخ دیگر در بازار ارز کشور مواجه هستیم و آن نرخ صرافی‌های مجاز است، ضمن اینکه بحث این است که سیاستگذار پولی بتواند بر اساس عوامل اقتصادی و غیراقتصادی یک همگرایی بین این 2 نرخ ایجاد کند و مد نظر ریاست بانک مرکزی نیز همین مطلب است.

همزمان، به نظر می‌رسد که اختلاف نظر ارزی بانک مرکزی و برخی واردکنندگان کماکان بدون تغییر باقی مانده است چرا که یک مقام مسئول در همین رابطه گفت: وارد کنندگان برای آنکه ارز دریافت کنند، منابعی را در اختیار بانک‌ها قرار داده‌اند، اما هنوز دلار به آن‌ها پرداخت نشده، در حالی که در فهرست بانک مرکزی فرض شده که ارز مورد نظر واردکنندگان فراهم شده است.

وی افزود: این موضوع باعث شده تا مشکلاتی به وجود بیاید و بانک مرکزی اعلام می‌کند که ارز مورد نیاز واردکنندگان را در اختیار آ‌نان قرار داده ، اما در واقعیت این اتفاق نیفتاده و بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان ارز مورد نیاز واردکنندگان کالاهای اساسی در بانک مرکزی قفل شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد