سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف
سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف

پیش‌بینی اونس جهانی طلا تا پایان سال

اونس جهانی طلا سال جدید شمسی را در حالی آغاز کرد که با افت و خیزهای فراوان در سال گذشته و تداوم روند صعودی در 10 سال متوالی و حتی نزدیک شدن به کانال 2000 دلاری، روندی نزولی را آغاز کرد و حتی رکوردهای کاهشی تاریخی در شش ماهه ابتدایی سال جاری شمسی برجای گذاشت.


  




اونس جهانی در روزهای ابتدایی فروردین سال جاری روند نزولی از کانال 1600 دلاری را آغاز کرد و این روند نزولی چنان شتاب گرفت که در انتهای ماه فروردین، اونس جهانی به کانال 1390 دلاری سقوط کرد. دلایل این سقوط را می‌توان به انتشار آمار مثبت اقتصادی آمریکا، احتمال توقف زود هنگام سیاست‌های تسهیل کمی فدرال رزرو، عدم جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاری و هجوم سرمایه‌گذاران به سمت بازار بورس، احتمال افزایش عرضه طلا و احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا، ارتباط داد. از سوی دیگر اجرای سیاست‌های انبساطی ژاپن و اعلام تداوم آن نیز در این روند نزولی موثر بود. اردیبهشت ماه ثبات اونس جهانی بود، طلا با نوسان در کانال 1400 دلاری و گاهی حتی افزایش تا سطوح 1470 دلاری در انتهای ماه همزمان با تقویت شاخص دلار، باز هم با ریزش قیمت‌ها روبرو شد و به تدریج وارد کانال 1390 دلاری شد. با افزایش ارزش دلار و جذابیت بازارهای بورس برای سرمایه‌گذاران در ماه خرداد، به تدریج طلا از کانال 1390 دلاری عبور کرد و با دنبال کردن روند نزولی و ثبت رکوردهای 1380، 1370 و ... به ناگاه در پایان ماه سوم سال جاری وارد کانال 1290 دلاری شد تا تقریبا در یک ماه افت 100 دلاری در قیمت‌ها را تجربه کند. این رقم نزدیک به کم‌ترین سطوح قیمتی در 34 ماه گذشته بازار این فلز زرد بود.

این روند نزولی به ماه تیر نیز سرایت کرد و تا مرز 1200 دلار در هر اونس و ثبت کم‌ترین رکورد کاهشی در 93 سال گذشته نیز پیشرفت. اما در هفته اول تیر ماه، به دلیل افت شدید قیمت‌ها و به تبع آن افزایش خرید فیزیکی طلا و جواهرات و هم‌چنین انتشار نرخ رشد آمریکا پایین‌تر از سطح انتظارات و گمانه‌زنی در مورد تداوم سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو، طلا با یک جهش قیمتی وارد کانال 1230 دلاری شد. در 15 تیر ماه با انتشار گزارش اشتغال آمریکا که فراتر از حد انتظارها بود، همزمان با افزایش شاخص دلار، ریزش قیمت‌ها در بازار طلا دوباره آغاز شد و با کاهش حدود 30 دلار در یک روز دوباره طلا به مرز 1200 دلار در هر اونس نزدیک شد. اما تنش‌های مصر به افزایش خرید احتیاطی طلا و افزایش قیمت‌ها کمک کرد. کنفرانس خبری فدرال رزور نیز در 20 تیر ماه و اعلام تداوم سیاست‌های پولی، باعث افزایش قیمت طلا و نزدیک شدن دوباره آن به کانال 1300 دلاری شد. بازار طلا در ماه مرداد روندی صعودی را نسبت به ماه تیر تجربه کرد و اگرچه وارد کانال 1300 دلاری شد اما نتوانست از مرز 1370 دلار عبور کند. در میانه مرداد با انتشار گزارش اشتغال آمریکا باز هم روند نزولی طلا شدت گرفت و تا قیمت 1285 دلار در هر اونس نیز پیش رفت. در روزهای انتهایی مرداد و در پی انتشار نرخ تورم آمریکا و تایید ادامه سیاست‌های محرک پولی فدرال رزرو، طلا به سطح قیمتی 1340 دلار در هر اونس رسید. اونس جهانی در شهریور ماه نیز هم‌چنان در کانال 1300 دلاری در جا زد، اگرچه برخی روزها قیمت‌های 1400 تا 1410 دلاری را نیز تجربه کرد. در روز 28 شهریور نیز با اعلام تداوم سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا، علی‌رغم افزایش 68 دلار در هر اونس در عرض ده دقیقه، اما باز هم طلا در کانال 1300 دلاری ماندگار شد و تنها رقم 1365 دلار را در این روز ثبت کرد. پس از فروکش کردن تب این ماجرا، طلا باز هم روند نزولی را در پیش گرفت و در کانال 1320 دلاری جا خوش کرد.

چین و آمار اقتصادی این کشور یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار بر روند نوسانات بازار طلا است با توجه به اینکه اکثر کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که احتمالا در سال جاری میلادی نرخ رشد اقتصادی چین کم‌تر از سطح انتظارات خواهد بود، این امر می‌تواند به افزایش تدریجی قیمت طلا منتهی شود. از سوی دیگر، افزایش تورم در سطح جهان و سیاست‌های انبساطی بانک‌های جهانی نیز می‌تواند تقاضا برای طلا و به تبع آن قیمت‌ها را نیز افزایش دهد. بازارهای نوظهور نیز در بازار طلای جهانی بی تاثیر نیستند، تلاش سیاست‌مداران این بازارها برای تقویت ارزها که عموماً تورم‌زا است باعث بالا رفتن قیمت طلا خواهد شد. در روزهای آینده، تنش‌های سیاسی علی الخصوص احتمال حمله آمریکا به سوریه نیز می‌تواند طلا را به محلی امن برای سرمایه‌گذاران تبدیل کند. با وجود تداوم سیاست‌های تسهیل کمی فدرال رزرو در میان مدت، و علی‌رغم فروکش کردن تب آثار ناشی از این خبر اما علایم افزایشی در بازار طلا زیاد هستند که ضمن کمک به تثبیت قیمت‌ها در محدوده فعلی مانع از افت شدید قیمت‌ها شوند. پیش‌بینی می‌شود که بازار طلا در شش ماه آینده، در محدود 1100 تا 1350 نوسان کند. گزارش کارشناسان اقتصاد آنلاین نشان می دهد که هرچند احتمال افزایش قیمت ها کم است، احتمال کاهش قیمت به زیر 1100 دلار نیز بعید است.

در نمودار زیر روند تغییرات قیمت طلا در شش ماه گذشته را مشاهده می‌کنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد