سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف
سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف

خوش‌بینی فراوان در بازار آتی سکه

این ریزش قیمتی به اعتقاد برخی تحلیلگران بازار طلا، پس از آن اتفاق افتاد که کنگره آمریکا لایحه بهداشتی بودجه این کشور را تصویب نکرد که این امر به نوعی از جنس سیاست‌های انقباضی به شمار می‌آید.

http://s4.picofile.com/file/7846518816/10275_635103083011185645_l.jpg

سقوط اونس فلز زرد در شرایطی رخ داد که روز پنج‌شنبه و جمعه (تا اواسط معاملات این روز) در پی تصمیم بانک مرکزی آمریکا برای ادامه سیاست‌های محرک خود، قیمت فلز زرد با بیش از 4 درصد افزایش، شاهد صعود بیش از 70 دلاری بود. به گفته رییس فدرال رزرو آمریکا، ادامه مشکلات و چالش‌های اقتصادی این کشور، یکی از مهم‌ترین دلایل فدرال رزرو برای ادامه اجرای محرک پولی 85 میلیارد دلاری بوده است. این تصمیم موجب شگفتی و تعجب سرمایه‌گذاران و کارشناسان اقتصادی شده است. نشست آتی فدرال رزرو قرار است 29 و 30 اکتبر برگزار شود و هنوز برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که برنامه محرک پولی تا پایان امسال اجرا خواهد شد.


  

دیروز در آغازین روز معاملاتی بازار آتی سکه، تابلوی معاملات آتی با رنگ قرمز به استقبال معامله‌گران رفت. شدت کاهش قیمت‌های این روز به قدری بود که سررسیدهای آبان و آذر با 5 درصد و دو سررسید مهر و دی با حدود 5 درصد ریزش قیمت آغاز به کار کردند. این روند به گونه‌‌ای پیش رفت که هیچ کدام از سررسیدها حاضر به نوسانی هر چند اندک نبوده و در همان سقف کاهش قیمت ثابت مانده بودند. این مساله باعث شد تا حجم قراردادهای معامله شده این بازار که معمولا با نوسان قیمتی رابطه مستقیم دارد، روز گذشته کاهش شدیدی را تجربه کند.
ریزش‌های آتی سکه روز شنبه همزمان با سقوط قیمت سکه نقدی اتفاق افتاد. در این روز نسبت به پنج‌شنبه گذشته، بهای سکه نقدی بیش از 60 هزار تومان کاهش یافت. از سوی دیگر بازار ارز که در یکی دو سال اخیر با تلاطمات متعددی مواجه بود و باعث شکل گرفتن دلال بازی و سوداگری ارزی شده بود، این روزها از رونق افتاده است. فعالان این بازار می‌گویند به زودی بازار شاهد قیمت‌های واقعی ارز خواهد بود. کاهش قیمت دلار در چند ماه اخیر به شدت ریزش‌های سکه، محسوس نبوده است. دلار که امسال را با بهای 3500 تومان آغاز کرده بود، پس از 6 ماه و در آخرین روزهای شهریور به رقم 3090 تومان رسید. دلار پس از مدتی که در مقابل نوسانات مقاومت می‌کرد، روز گذشته سقوط شدیدی را به نسبت قیمت روز پنج‌شنبه به خود دید و با حدود 180 تومان کاهش، به 2910 تومان هم رسید.
با وجود اینکه کاهش قیمت دلار در این مدت مانند سکه و طلا رقم نخورد، اما این میزان کاهش نیز باعث خروج دلالان و سودجویان از این بازار شد. ریزش دلار در مقابل ریال، ارزش پول ملی کشور را نیز تقویت کرد که همین امر بر روند کاهش قیمت سکه و طلا نیز تاثیرگذار بوده است. جو روانی مثبتی که در حال حاضر در جامعه حکمفرما است، موجب شده تا مردم مانند گذشته به سراغ خرید و نگهداری ارزها نروند. به گفته ارزفروشان، هم اکنون میزان عرضه در بازار، بیش از تقاضا است. بازار دلار در حال حاضر فروشندگان زیادی دارد که به امید ریزش‌های بیشتر و کسب سود از خرید مجدد، در این بازار فعال هستند. فروشندگان دلار خانگی هم این روزها در بازار دیده می‌شوند.
به اعتقاد فعالان بازار دلار، قیمت منطقی برای این ارز بین 3000 تا 3200 تومان است و این ریزش‌ها چندان پایدار نخواهد بود؛ چراکه خریداران به محض رسیدن قیمت‌ها به کف، وارد بازار خواهند شد و از آنجا که دیگر بازار فروشنده چندانی نخواهد داشت، افزایش قیمت دلار دور از ذهن نیست. از طرفی صعود روز پنج‌شنبه اونس طلا و در پی آن ورود مجدد سکه به بالای یک میلیون تومان، فرصت خوبی بود تا بسیاری از سرمایه‌گذاران بازار سکه نقدی هم به فروش اقدام کنند.  دیروز پس از مدت‌ها، دوباره قیمت سکه طرح قدیم و جدید در بازار نقدی یکسان شد؛ البته اختلاف قیمتی این دو سکه مدتی است که بسیار کاهش یافته است؛ اما در یکی دو ماه اخیر، روز گذشته برای دومین بار بود که طرح قدیم و جدید سکه، بدون اختلاف قیمت معامله می‌شدند. قیمت روز گذشته سکه نقدی در برابر بهای سکه سررسید مهر، پایین به نظر می‌رسید. دیروز همچنین بازار آتی سکه بدون هیجان خرید و فروش و با قیمت‌های ثابت و بدون نوسان به کار خود ادامه داد و برای مدت زمان طولانی حجم قراردادهای معامله شده این بازار روی رقم 158 ثابت بود. به طور کلی فعالیت این روز بازار آتی سکه در نیم ساعت ابتدایی معاملات بود و پس از آن بازار آتی شاهد هیچ معامله‌‌ای نبود. رویدادهایی که قرار است دوشنبه و سه‌شنبه این هفته اتفاق بیفتد، آنقدر جو بازارها را مثبت کرده که از همین ابتدای هفته، خوش‌بینی نسبت به بهبود روابط سیاسی کشور با سایر کشورها و همچنین حل مساله هسته‌‌ای کشورمان توانست بازارهای داخلی را با ریزش‌های شدید قیمتی مواجه کند، اما برخی کارشناسان بازارهای پولی بر این باروند که این بازارها این پتانسیل را دارند که پس از گذراندن یک دوره شدید کاهش قیمتی، با کوچک‌ترین سیگنال منفی، تغییر مسیر دهند.
  هر ترتیب، از آنجا که این هفته، هفته‌‌ای سرنوشت ساز برای کشور محسوب می‌شود و بسیاری از تحلیلگران داخلی و بین‌المللی به اهمیت اولین سفر روحانی به نیویورک اشاره کرده و معتقدند که این سفر ممکن است تاثیرات زیادی در بهبود روابط ایران با غرب و همچنین حل موضوع هسته‌ای ایران و پیشبرد مذاکرات در این زمینه داشته باشد، تمام فعالان اقتصادی در کنار سایر مردم، چشم به روزهای آینده دوخته و در انتظار نتایج جلسات وزیر امور خارجه کشورمان در روز دوشنبه و رییس‌جمهور ایران در عصر روز سه‌شنبه به وقت نیویورک، در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد هستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد