سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف
سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف

سرازیرشدن سرمایه ها از طلا و ارز به بورس

سیگنال‌های مثبت از تغییرات مدیران مجموعه‌های دولتی و خصوصی موجب افزایش تقاضا در بسیاری از نمادها شده است.

دیروز و در آخرین روزکاری هفته هم رشد پرشتاب شاخص کل ادامه یافت و در نتیجه صعود ۹۰۷پله‌ای این متغیر، شاخص در ۳۶پله‌ای کانال ۶۱هزار واحدی ایستاد تا بورس تهران در دو روز آخر هفته، بیش از 1600واحد رشد کند. در این میان آنچه دارای اهمیت است، تثبیت روند بازگشت سرمایه‌ها از دیگر بازارها مانند بازار ارز و طلا به تالار شیشه‌ای خیابان حافظ است. 
  
سال گذشته و با ملتهب شدن بازار ارز و طلا بخش زیادی از سرمایه‌ها جذب این بازارها شد. اما با تثبیت بازار سرمایه و رشد آن در بهار امسال و با برگزاری انتخابات و برگزیده شدن حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور، بار دیگر سرمایه‌ها به بازار بورس بازگشت. 

در هفته‌های گذشته و با امیدواری به وجود آمده در حوزه اقتصاد و بهبود روابط بین‌المللی کشورمان، همچنان بازار سرمایه به رشد خود از نظر ارزش و رشد شاخص ادامه می‌دهد تا جایی‌که روز گذشته ارزش بازار بار دیگر به آستانه 300 هزار میلیارد تومان رسید. در همین فضا بود که معاملات دیروز بازار سهام امیدوارتر نسبت به روز سه‌شنبه‌دنبال شد و سیگنال‌های مثبت از تغییرات مدیران مجموعه‌های دولتی و خصوصی موجب افزایش تقاضا در بسیاری از این نمادها شده است، به‌طوری که بازار نسبت به تغییرات مدیران واکنش مثبت نشان داده است. 

درهمین حال کارشناسان لغو تحریم‌های بین‌المللی که امیدواری‌ها را نسبت به آینده دیگر شرکت‌ها افزوده است را موجب ایجاد تغییرات مثبت می‌دانند. محمدعلی احمدزاده اصل یکی از این کارشناسان است. او معتقد است در حال حاضر در میان بازارهای موجود از جمله طلا و ارز سرمایه‌گذاران تمایل دارند تا سرمایه های خود را در بازار بورس به جریان بیندازند. به اعتقاد مدیرعامل هلدینگ امید، مرور بازار سرمایه در چند ماه گذشته نشان داد که در حال حاضر بازاری امن‌تر و سودآورتر از بازار سرمایه وجود ندارد. 

در جریان معاملات دیروز، بازار سهام برخی نمادها از جمله کشتیرانی و تایدواتر خاورمیانه با صف خرید سنگینی به واسطه لغو تحریم‌ها مواجه شده‌‌اند به‌طوری که این دو نماد معاملاتی در مجموع 70میلیون صف خرید به خود گرفتند. عرضه اولیه پتروشیمی جم که روز سه شنبه با استقبال بالای معامله‌گران همراه شده بود، دیروز هم در حرکت یک‌ضرب 5 درصد افزایش قیمت به خود دید و در این باره بسیاری از معامله‌گران و کارشناسان بازار نیز از آینده این سهم ابراز امیدواری کرده‌اند، این سهم در ابتدای معاملات با صف خرید سنگین نزدیک به 100 میلیون همراه بود.

اکثر نمادها در جمع گروه‌ بانکی و موسسات اعتباری، افزایش تقاضا و قیمت در سهم آنها رقم خورد به‌طوری که گفته می‌شود لغو دیگر تحریم‌ها از جمله بانک‌ها می‌تواند اثر مثبت بر این گروه‌ها داشته باشد. در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک ملت، بانک صادرات، بانک پاسارگاد، بانک تجارت، بانک پارسیان، بانک سینا، بانک دی، بانک اقتصاد نوین، بانک کارآفرین و بانک سرمایه با افزایش حدود 4 درصدی (محدودیت افزایش قیمت) معامله شده است.

نمادهای حاضر در گروه محصولات شیمیایی نیز از این روند افزایش قیمت مستثنا نبوده و افزایش 4 درصدی قیمت در نمادهای صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، پتروشیمی پردیس، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی، کربن ایران، پتروشیمی جم، صنایع پتروشیمی کرمانشاه، پتروشیمی خارک، دوده صنعتی پارس، محصولات پارس و صنایع شیمیایی فارس تجربه شد. به عقیده معامله‌گران بازار، تغییر مدیریت پتروشیمی بندرامام از زیرمجموعه‌های هلدینگ فارس موجب امیدواری و روند مثبت در این گروه شد.

تغییر مدیرعامل ایران خودرو نیز سیگنال‌های مثبت به بازار داده است. دیروز بیشترین افزایش قیمت را فرآورده‌های نسوز پارس، حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس، بانک انصار، حفاری شمال، ایران ارقام، ایران ترانسفور و سرمایه‌گذاری توکا فولاد داشتند. نماد معاملاتی بانک انصار هم پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیسم حراج تک قیمتی به تالار شیشه‌ای بازگشت و افزایش حدود 13 درصدی در هر سهم این شرکت تجربه شد. 

مدیریت پروژه‌های نیروگاهی، کشتیرانی، ایران‌خودرو، بانک تجارت، صنعت پتروشیمی خلیج‌فارس، تایدواتر خاورمیانه و بانک صادرات برترین تقاضا و در مقابل نیروترانس، سیمان خزر، نورد آلومینیوم، بیمه دانا، حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌‌فارس، پتروشیمی فارابی و لنت ترمز ایران برترین عرضه بازار را داشته‌اند.

ادامه ورود سرمایه‌ها به سوی بورس

با این حال کارشناسان معتقدند با ادامه ورود سرمایه‌ها از بازار ارز و طلا به بورس، سهام در دو سه هفته آینده روز‌های پر رونقی را تجربه خواهد کرد. به اعتقاد کارشناسان افزایش حجم معاملات در بازار سرمایه در روز گذشته نیز به همین دلیل است و در صورتی که قیمت جهانی طلا روند نزولی خود را ادامه دهد و کاهش قیمت ارز نیز ادامه یابد بازار سرمایه روزهای روشنی را در پاییز تجربه خواهد کرد. در همین حال، فارس گزارش داده است، وضعیت معاملات در روز پایانی هفته نشان داد که بازار سهام دوره جدیدی از صعود را تجربه خواهد کرد.

در معاملات دیروز بیشتر صنایع مورد توجه فعالان بازار بودند و به جز گروه سیمانی و برخی دارویی‌ها و پالایشگاه‌ها تقریبا تمامی صنایع با حجم معاملات قابل‌توجه همراه شدند؛ وضعیتی که به نظر می‌رسد به دلیل خروج سرمایه‌ها از بازار ارز و طلا حداقل به‌طور موقت شکل گرفته و در صورتی که قیمت جهانی طلا روند نزولی خود را ادامه دهد و کاهش قیمت ارز نیز ادامه یابد بازار سهام در دو سه هفته آینده روز‌های پر رونقی را تجربه خواهد کرد.

در شرایطی که در سایر بازار‌ها مثل بازار مسکن، بازار خودرو، بازار تلفن همراه و... رکود نسبی حاکم است و پیش‌بینی‌ها از بازار طلا و ارز نیز کاهشی است پس تنها بازار سرمایه است که باید جور سرمایه‌های سرگردان را کشیده و شرایط را برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم سازد و زمانی بازار سرمایه از عهده این وظیفه مهم برخواهد آمد که با سازکار مناسب بتواند در عین بازدهی مناسب شرایط نقد شوندگی سرمایه را نیز در هر وضعیتی فراهم کند.

در این شرایط است که اگر در شرایط فعلی، هجوم سرمایه‌ها به بورس تنها موجب حبابی شدن قیمت سهام شرکت‌ها و افزایش بدون توجیه شاخص‌ها گردد فقط خاطره‌ای تلخ برای سرمایه‌گذاران در پی خواهد داشت؛ تجربه‌ای که در سال‌های اخیر شاهد ان بوده‌ایم.

از این توصیه کارشناسان و فعالان بازار سرمایه به مدیران بورس این است که در شرایط فعلی با عرضه سهام شرکت‌های جدید در بورس از حبابی شدن قیمت‌ها جلوگیری کرده و با ایجاد ساز و کارهای مختلف مثل گسترش صندوق‌های سرمایه‌گذاری گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در بازار سهام را به سرمایه‌گذاران جدید و مبتدی عرضه کنند تا رونق در بازار سرمایه دائمی‌شود. با توجه به شرایط جدید بازار در صورتی که تحولات جدیدی در خاورمیانه و به‌طور خاص در مورد بحران سوریه به وجود نیاید و همچنین موج لغو تحریم‌ها علیه ایران نیز به حرکت خود ادامه دهد به‌طور قطع بازار سرمایه روز‌های پررونقی را تجربه خواهد کرد و شاخص کل نیز به رکوردشکنی‌های خود ادامه خواهد داد.

پیش‌بینی‌های اولیه کارشناسان رسیدن به رقم 70 هزار واحد تا یک‌ماه آینده است که به نظر می‌رسد این رقم اولین سطح مقاومت اصلی برای شاخص کل در شرایط فعلی خواهد بود.

اظهارات رئیس سازمان بورس

در همین حال علی صالح‌آبادی آخرین اقدامات در حوزه معاملاتی شدن سهام عدالت در آستانه ورود به بازار سرمایه را شرح داد. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار، با بیان اینکه سازوکار اجرایی سهام عدالت در اختیار سازمان خصوصی‌سازی است، گفت: «اکنون ورود سهام عدالت به بازار سرمایه نیازمند کارشناسی و ملاحظات دقیقی است.

گزارش‌های لازم در رابطه با سهام عدالت با همکاری سازمان خصوصی‌سازی آماده و به وزارت اقتصاد و امور دارایی ارسال شده است و نیازمند جمع‌بندی آن در سازوکار کمیسیون اصل 44 قانون‌اساسی و دولت است. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این سوال که آیا اکنون ایرادی در محاسبه شاخص بورس تهران وجود دارد، گفت: «خیر، چرا که تعیین شاخص بورس تهران بر مبنای سایز شرکت‌ها صورت می‌پذیرد.»

او تغییر شاخص بورس را مستلزم نوسان قیمت شرکت‌ها دانست و اضافه کرد: «به تناسب وزن و ارزش بازار شرکت‌ها شاخص بورس تهران افزایش یا کاهش می‌یابد. به عنوان مثال اگر شرکتی در ارزش روز بازار سهم بیشتری داشته باشد، نوسان آن تاثیر بیشتری در تغییر میزان شاخص دارد.»


منبع:فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد