سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف
سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف

چشم‌انداز مثبت بورس در فصل پاییز

اگر بازار به آینده امید نداشته باشد، سرمایه‌ها از این بازار خارج می‌شود . اما در هفته‌های گذشته دیدیم که سرمایه‌ها از بخش‌های دیگر به بورس آمده است. این یکی از دلایلی است که می‌توان تحلیل کرد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سکه نیوز به نقل از اقتصاد ایران آنلاین-امید توشه: بورس تهران موفق شد بار دیگر قله 60هزار واحدی را پس بگیرد. بورس تهران که سه هفته پیش به رکورد 61هزار واحد هم رسیده بود و با جدی شدن احتمال حمله آمریکا به سوریه روندی نزولی به خود گرفته بود، از اواخر هفته گذشته و با کاهش احتمال حمله بازار اندکی رونق گرفت و دیروز قله روانی 60 هزار واحد را پشت سر گذاشت.   دیروز بورس تهران تحت‌تاثیر عرضه اولیه سهام پتروشیمی جم شرایط خوبی را تجربه کرد و شرایط جدید ناشی از این عرضه اولیه در کنار انتشار برخی اخبار در مورد لغو تحریم 17 شرکت ایرانی از سوی دادگاه اروپایی موجب شد تا سهام بسیاری از شرکت‌ها مورد اقبال فعالان بازار قرار گرفته و صف‌های خرید برای آنها تشکیل شود. این وضعیت موجب شد تا شاخص کل در پایان داد و ستد‌های روز بیش از 708واحد رشد و برای دومین بار در یک ماه گذشته قله 60هزار واحدی را فتح کند و در پایان داد و ستد‌های روز در رقم 60 هزار و 56 واحد به ثبت برسد. 

اما نکته مهم درخصوص بورس، پیش‌بینی سمت و سوی بازار در فصل پاییز است. به اعتقاد محمدعلی احمدزاده اصل، بورس تهران در سه ماه آینده نیز روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد. هر چند نباید منتظر رکوردشکنی‌های پیاپی مانند زمستان و بهار گذشته بود. چرا که تاثیر افزایش قیمت ارز و در نتیجه افزایش دارایی شرکت‌ها همان یک‌بار خواهد بود. مدیر هلدینگ معدنی امید می‌گوید: «آنچه باعث رشد بازار در فصال پاییز خواهد شد،‌ چشم‌انداز مثبت اقتصاد کشور بخصوص در حوزه تولید و بهبود رابطه دیپلماتیک کشورمان و تحولات بین‌المللی ناشی از آن خواهد بود.» هر چند برخی دیگر از کارشناسان محتاطانه‌تر اظهارنظر می‌کنند.
 
عده‌ای از آنها معتقدند روند بازار را تا یکی دو ماه آینده صعودی است و رشد شاخص تا محدوده 70 هزار واحد در چند هفته آینده امکان‌پذیر است که البته این رشد نسبت به رشد بازار در مرداد ماه کند‌تر خواهد بود. اما دسته محتاط‌‌‌‌تر بر این عقیده‌اند که رشد 10 هزار واحدی شاخص کل به زمان بیشتری در نیمه دوم امسال نیاز دارد و تحولات بین‌المللی در کنار عزل و نصب‌ها و تصمیمات دولت جدید حرکت صعودی بازار را با تاخیر بیشتری همراه خواهد ساخت. اما در شرایط فعلی به نظر می‌رسد که از نظر تکنیکی و بنیادی شرایط بهتر شده و حل نسبی بحران سوریه در کنار تعدیل نسبی قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها در سه هفته اول شهریور ماه موجب شده تا بازار سهام در هفته‌های آینده رکوردهای جدیدی را به ثبت برساند. 

آینده بازار چگونه خواهد بود؟ 

بسیاری از کارشناسان معتقدند که روند نزولی بورس تهران در نیمه شهریور ماه ناشی از تحولات سوریه بود وگرنه بازار همچنان به روند صعودی، اما کند خود ادامه می‌داد. احمد‌زاده‌اصل معتقد است که مسئله سوریه روی بورس تاثیر گذاشت، همچنان که بازار ارز و طلا را هم تحت‌تاثیر قرار داد. هر چند در حال حاضر هم هنوز سایه ماجرای سوریه بر سر بورس تهران سنگینی می‌کند و همین رشد بورس را کند کرده است. این کارشناس بازار سرمایه ادامه می‌دهد: «یکی از مسائلی که روی بورس تاثیری مستقیم داشته و دارد، تصمیم‌های دولت تازه بر سر کار آمده است. به عنوان مثال فعالان بازار مدت‌ها منتظر بودند تا دولت جدید تکلیف قیمت خوراک گازی پتروشیمی‌ها را مشخص کند یا اینکه ببینند درخصوص مدیران ارشد بازار سرمایه چه تصمیم‌هایی اتخاذ می‌شود.» 

مدیر هلیدنگ امید ادامه می‌دهد، چشم‌انداز تصمیم‌هایی که در این مدت توسط دولت گرفته شده است، نشان می‌دهد که دیگر از تصمیم‌های روزمره دولت قبلی در حوزه اقتصاد خبری نیست و برنامه مشخصی برای اصلاح این وضعیت وجود دارد. در واقع به نظر می‌رسد دولت یازدهم برنامه‌اش حمایت از تولید در بخش‌هایی است که ما در آنها مزیت نسبی داریم. بخش پتروشیمی و معادن جزو این دسته هستند. در بازار هم دیدیم که این بخش‌ها رشد کردند. البته در هفته‌های اخیر گروه بانکی و تجهیزات هم توانستند رشد کنند که به دلیل چشم‌انداز به وجود آمده برای کاهش تحریم‌ها بود. 

با این همه چگونه می‌توان از رشد بازار در فصل پاییز اطمینان داشت. احمدزاده در پاسخ می‌گوید: «اگر بازار به آینده امید نداشته باشد، سرمایه‌ها از این بازار خارج می‌شود. اما در هفته‌های گذشته دیدیم که سرمایه‌ها از بخش‌های دیگر به بورس آمده است. این یکی از دلایلی است که می‌توان تحلیل کرد، بازار به آینده امید دارد و در همین حال، بازار موثر دیگری به عنوان رقیب بورس وجود ندارد. از سوی دیگر چشم‌انداز تحولات بین‌المللی نیز می‌تواند باعث شود تا امیدوار باشیم که بازار به رشد خود ادامه دهد.» البته این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند، انتظار رشدی مانند آنچه در فصل بهار اتفاق افتاد هم دور از واقعیت‌های موجود بازار است. چرا که آن عواملی که در هر دوره رخ می‌دهد سال گذشته با جهش ارزی رخ داد و دیگر نباید منتظر بود که بازار هفته‌ای یک قله را فتح کند. 

کشف قیمت از پتروشیمی جم 
دیروز عرضه اولیه سهام پتروشیمی جم با اقبال خوب سهام داران همراه شد و217 میلیون و 920 هزار سهم این شرکت با قیمت 1490 تومان کشف قیمت شد، قیمتی که از نظر فعالان بازار خوب ارزیابی شد. در همین حال به نظر می‌رسد که سهام داران جدید این شرکت پتروشیمی باید حوصله بیشتری به خرج دهند چرا که پایان سال مالی کارگزاری‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری موجب خواهد شد تا روند صعودی سهام پتروشیمی جم با کندی صورت گیرد و البته این وضعیت برای سهام بسیاری از دیگر شرکت‌ها در روز‌های پایانی شهریور ماه مصداق خواهد داشت. نکته جالب توجه اینکه بازگشت بازار به کانال 60هزار واحدی در حالی اتفاق می‌افتد که پیش از این و در اواخر مرداد ماه نیز پس از کسب رای اعتماد دولت جدید از مجلس شاخص این رقم را تجربه کرده بود اما در آن شرایط عبور شاخص از محدوده 60 هزار واحدی از منظر تکنیکال و بنیادی با دشواری‌هایی روبه‌رو شد و شاخص از ادامه صعود باز ماند. 

به هر روی در داد و ستدهای روز سه شنبه شاخص کل ۷۰۸ واحد بالا رفت و در عدد ۶۰ هزار و ۵۶ نشست. شاخص صنعت نیز با رشدی ۵۱۰ واحدی مواجه شد و شاخص بازارهای اول و دوم به ترتیب ۴۷۰ و یک هزار و ۶۶۰ واحد صعود را تجربه کردند. گفتنی است در رشد دیروز دماسنج بازار نمادهای هلدینگ خلیج‌فارس، پالایش نفت بندرعباس، مخابرات، مپنا، بانک ملت، بانک پاسارگاد و بانک صادرات بیشترین تاثیر مثبت را ثبت کردند. همچنین در این روز معامله گران بیش از ۳۳۱ میلیون برگه سهم را داد و ستد کردند که ارزش این معاملات بالغ بر 140 میلیارد تومان بود، همچنین این معاملات در ۴۵هزار نوبت انجام شد. از ۳۳۱ میلیون برگه سهمی که داد و ستد شد بیشترین حجم معاملات متعلق به نمادهای سرمایه‌گذاری شاهد، ایران خودرو، بانک تجارت، بانک پاسارگاد، مخابرات، سرمایه‌گذاری سایپا و پالایش نفت بندرعباس بود. همچنین بیشترین ارزش معاملات نیز به نمادهای پالایش نفت بندرعباس، کارت اعتباری ایران کیش، صنعتی بهشهر، پالایش نفت اصفهان، هلدینگ خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری شاهد و مپنا بود. 

همچنین در بازار دیروز صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای بانک صادرات، بیسکویت گرجی، حمل‌ونقل پتروشیمی، کاشی و سرامیک سینا، معدنی املاح ایران، حمل‌ونقل توکا و گلتاش بود. در مقابل نمادهای تولیدی مهرام، ایران یاسا تایر، گرانیت بهسرام، بیمه پارسیان، ایران دارو، قند مرودشت و پتروشیمی فارابی با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.سنگین‌ترین صف‌های خرید نیز متعلق به کشتیرانی، مپنا، هلدینگ خلیج‌فارس، بانک صادرات، تایدواتر خاورمیانه، صنعتی بهشهر و سرمایه‌گذاری توکا فولاد بود.این در حالی بود که نمادهای حق تقدم گل گهر، پالایش نفت بندرعباس، سیمان خزر، نورد آلومینیوم، نیرو ترانس، بیمه دانا و شیشه رازی با سنگین‌ترین صف‌های فروش مواجه شدند. در پایان معاملات دیروز ارزش بازار در عدد ۲۹۳ هزار میلیارد تومان قرار گرفت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد