سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف
سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف

احساس آرامش در بازار ارز

یک کارشناس ارزی با اشاره به تحولات سیاسی منطقه و جهان در دو هفته اخیر، عامل اصلی کاهش قیمت ارز را این پدیده دانست و گفت:به نظر می‌رسد تا سه هفته آینده عوامل سیاسی نقش تعیین کننده‌ای در بازار ارز خواهد داشت.

علی معنوی راد، با اشاره به نوسان قیمتی بازار ارز در دو ماه اخیر، اظهارداشت: بازار در حال حاضر چشم بر تحولات سیاسی دارد و در این مدت هم در حوزه سیاسی تحولات سوریه تاثیرگذار بوده است.

وی افزود: در بخش داخلی اخباری که از اقدامات و سیاست‌های دولت جدید منتشر می‌شود بر بازار تاثیر داشته است، بارها مشاهده شده که در برخی زمان‌ها قیمت ارز در بازار روند نزولی داشته و پس از مدت مجدد به قیمت‌های سابق بازگشته است و در چند روز اخیر هم کاهش قیمت‌ها تحت تاثیر مسائل بیرونی قرار گرفته است.

این کارشناس ارزی تصریح کرد: همه بخش‌های اقتصادی متاثر از اتفاقات دو هفته پیش و وقوع جنگ در منطقه بودند، به نظر می‌رسید که خطر رفع شده است اما یک عامل اضافی وجود داشت که دو روز اخیر مطرح شد و آن این بود که که اصولا وقوع جنگ در منطقه خاورمیانه امکان‌پذیر نیست.
  
به گفته وی این دیدگاه ناشی از شرایط منطقه، فضای افکار عمومی در آمریکا و تظاهراتی که در این کشور انجام شد به وجود آمده و به نظر می‌رسید رئیس جمهور آمریکا در مقابل این تحولات «فلج جنگی» شده است و نمی‌تواند جنگی را آغاز کند.

معنوی‌راد ادامه داد: بنابراین بازار این تصور را پیدا کرده که شرایط به سمت آرامش پیش می‌رود، البته رای دادگاه اروپا برای لغو تحریم‌ برخی بانک‌ها و کشتی‌رانی جمهوری اسلامی هم اثرگذار بوده است.

*بازار ارز تحت تاثیر تحولات سیاسی منطقه است

مدیرکل اسبق معاونت ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که به نظر شما عامل کاهش نسبی قیمت ارز در بازار ناشی از تحولات بیرونی است و مسائل داخلی چندان تاثیرگذار نبوده است، گفت: بله، زیرا هیچ‌گونه تغییری در عناصر تشکیل دهنده شرایط اقتصادی نداشته‌ایم، حتی روند نرخ تورم هم نزولی نشده و این پدیده می‌تواند بر افزایش بیشتر قیمت ارز تاثیر‌گذار باشد.

این کارشناس ارزی ادامه داد: موازنه پرداخت‌ها، رشد اقتصادی و تغییرات قیمتی نسبت به گذشته تفاوت چندانی نداشته است و به همین دلیل تحولات بیرونی مانند مطرح شدن جنگ سوریه و منتفی شدن موضوع با پیشنهادات روسیه و سایر تحولات، تاثیری کوتاه مدت بر قیمت ارز در بازار داخلی گذاشت.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به این شرایط، قیمت‌ ارز در این سطح باقی خواهد ماند، گفت: مسئولان جدید در بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تجربه مدیریت بازار ارز را ندارند و به همین دلیل در کوتاه مدت انتظار نمی‌رود در این حوزه اقدام خاصی انجام گیرد تا منجر به کاهش قیمت‌ها شود.

معنوی راد تصریح کرد: در این شرایط وقتی بانک مرکزی و تحولات داخلی اقتصاد ایران را کنار بگذاریم، همه مسائل تا یک ماه آینده به حوزه سیاسی مروبط می‌شود و اصولا نرخ ارز را هیچ اقتصاددان یا کارشناس ارزی نمی‌تواند پیش‌بینی کند.

به گفته وی به نظر می‌رسد تا سه هفته آینده این وضعیت ادامه داشته باشد و عوامل سیاسی نقش تعیین کننده‌ای در بازار ارز خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضر سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به دنبال تدوین قطعنامه‌ای علیه ایران هستند و در صورتی که این قطعنامه تحریم جدیدی در بر نداشته باشد و تنها تمدیدکننده حفظ وضع موجود باشد، بر بازار ارز بی‌تاثیرخواهد بود.

*تمرکز بر سیاست‌های ارزی به جای قیمت‌گذاری در بازار

معنوی‌ راد در پاسخ به این سوال که بانک مرکزی در این شرایط چه اقداماتی برای کنترل بازار می‌تواند انجام دهد، اظهارداشت: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی باید منتظر ماند تا مقداری این ابرهای سیاسی کنار رفته تا فضا روشن‌تر شود، اما به طور کلی بانک مرکزی باید به جای نرخ ارز بر سیاست‌گذاری ارزی تمرکز کند.

 این کارشناس ارزی تصریح کرد: نرخ ارز را یا باید تک نرخی کرد که در شرایط کنونی عملیاتی نیست. بانک مرکزی می‌تواند نقش خود را از طریق مرکز مبادلات ارزی برای کنترل قیمت‌ها در بازار آزاد اعمال کند، اما سایر اقدامات باید در بخش سیاست‌های ارزی مانند تعرفه‌ها، محدودیت‌های مقداری، مقررات گشایش ال‌سی، مقررات مربوط به پرداخت‌ها انجام شود.

وی با بیان اینکه سیاست ارزی مفهوم بسیار گسترده‌تر از کنترل نرخ ارز است، گفت: نتیجه همه شرایط و سیاست‌های اقتصادی در نرخ ارز بازار آزاد خود را نشان می‌دهد،بنابراین بانک مرکزی باید با اعمال سیاست‌های ارزی مناسب مدیریت بازار ارز را در دست بگیرد.

*ضرورت تجدید نظر در سه رویکرد

به گزارش سکه نیوز به نقل از فارس، وی تصریح کرد: ایجاد بی اعتمادی برای سپرده‌گذاری ارزی، اعمال محدودیت در معامله ارزی برای بانک‌ها و ممنوعیت اعلام نرخ ارز بازار آزاد اقدامات اشتباهی بود که باید در آن تجدید نظر شود؛ قیمت‌های باید شفاف و کامل اعلام شود و از طرف دیگر باید بر سیاست‌های ارزی تمرکز شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد