سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف
سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف

نرخ ارز کاهش می‌یابد؟

پیش از آنکه دولت احمدی نژاد در مردادماه سال 91 دست به اولویت بندی دهگانه کالا بزند، به تمامی کالاهای وارداتی ارز دولتی اختصاص می یافت. اما ...

با شدت گرفتن افزایش قیمت ارز، دولت با راه اندازی مرکز مبادلات ارزی و اولویت بندی دهگانه کالا تصمیم گرفت تنها به دو اولویت اول کالا «ارز مرجع» و به مابقی «ارز مبادلاتی» و به اولویت نه و ده اصلا هیچ ارزی اختصاص ندهد.

این امر مصادف شد با گسترش تحریم های نفتی و بانکی. فروش نفت کشور به نصف کاهش یافته بود و تحریم بانک ها مانع از مبادلات ارزی با مشتریان می شد. هرچند دولت ادعا می کرد که تحریم ها کاغذ پاره ای بیش نیستند اما اولویت بندی کالاها و ممنوعیت واردات کالاهای لوکس نشان می داد که شرایط آنچنان که دولت می گوید به سامان نیست.
  
این تصمیم گیری بر بازار ارز تاثیر منفی مضاعف گذاشت. از یک سو واردکنندگان اولویت نه و ده برای تامین ارز مورد نیاز خود به بازار آزاد هجوم آوردند و از سوی دیگر مردم عادی با چشم انداز ترحیم ها شروع به خرید دلار و نگهداری آن کردند. بر این اساس تفاوت ارز مبادلاتی و آزاد به بیشترین رقم خود رسید و تلاش های دولت را در آرام کردن بازار بی تاثیر گذاشت.

رشد سریع نرخ ارز در یک دوره زمانی کوتاه بازاریان را بر آن داشت تا با احتیاط بیشتری اقدام به فروش اجناس خود کنند و برخی هم به امید تداوم افزایش قیمت ارز، دست به احتکار زدند. علاوه بر این کاهش نقدینگی بانک ها را بر آن داشت تا پیش پرداخت گشایش ال سی را برای واردات از 10 به 130 افزایش دهند. تصمیمی که موجب کاهش بیش از پیش تولید شد.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی و وعده گشایش روابط بین المللی، بازار ارز اولین بازاری بود که به این وعده واکنش مثبت نشان داد. سیاست های دولت پس از آن این روند را تداوم بخشید: تخصیص ارز مرجع تا پایان سال، کاهش تا 30 درصدی پیش پرداخت LC و حالا رفع ممنوعیت کالاهای اولویت ده (کالاهای لوکس) و افزایش دو برابری مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی از حساب ذخیره ارزی.

به گزارش سکه نیوز به نقل از فرارو، این تصمیمات در آستانه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل و  احتمال دیدار مقامات ارشد ایرانی و آمریکایی در حاشیه این اجلاس، رفع تحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی و برخی از بانک ها پالسهای مثبت دیگری به به بازار است. احتمال بازار به افزایش درآمد های ارزی دولت، می تواند بر بازار حساس ارز موثر واقع شود. بنابراین شاید بازار در آینده نزدیک شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد