سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف
سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف

بازار آتی سکه، در حال اصلاح قیمت؟

روز دوشنبه، در شروع معاملات بازار آتی سکه، سررسیدهای شهریور تا آذر، با کاهش قیمت زیر یک درصد مواجه شدند.  

 

این روند کاهشی پس از مدت کمی شدت گرفت و به جز سکه شهریور، باقی سررسیدها نزدیک به 2 درصد ریزش داشتند.
در این میان کاهش بهای سکه‌های آبان و آذر به بیش از 2 درصد هم رسید. این همه در شرایطی بود که این بازار، دو روز ابتدایی هفته را با نوسانات نسبتا زیاد پشت سر گذاشته بود و روز یکشنبه در پایان معاملات، تابلوی سکه‌های آتی، سبز بسته شده بود.  


روز گذشته دو خبر مهم توانست تا حدودی بر مسیر بازارهای طلا و سکه اثرگذار باشد، یکی حمایت مجدد و قوی روسیه از سوریه و دیگری صحبت‌های جان کری با این مضمون که راه‌حل بلندمدت برای بحران سوریه، سیاسی است نه نظامی؛ اما به گفته او گزینه حمله همچنان روی میز است. بازار هم تحت‌تاثیر این مسائل ریخت. بازار آتی سکه روز گذشته در حدود 35 هزار تومان در سررسیدهای دور کاهش یافت و بهای سکه نقدی هم تقریبا با قیمت‌های روز یکشنبه برابری می‌کرد و تنها کمی ریزش را نسبت به آخر وقت این روز تجربه کرد. به نظر می‌رسد بازار نقدی تا حدودی از بازار آتی تاثیر گرفت در حالی که بازار آتی سکه در حال اصلاح قیمت‌ها و بازگشت اختلاف سررسیدهایش به حالت منطقی است، هرچند که هنوز این اختلاف‌ها زیاد به نظر می‌آید.  


قیمت دلار در بازار آزاد هم روز دوشنبه در ابتدای معاملات تا حدودی صعود کرد؛ اما پس از آن روند نزولی به خود گرفت. در مجموع به اعتقاد برخی معامله‌گران بازار سکه، در هفته پیش رو این احتمال وجود دارد در صورتی که سیگنال‌هایی که از غرب و تصمیمات آمریکا پیرامون جنگ می‌رسد، چندان مثبت نباشد، بهای سکه ریزش‌ شدیدی به خود نبیند، اما از طرفی آتی سکه چاره‌ای جز اصلاح قیمت با این مارجین و با این حجم آربیتراژوری که وارد بازار شده‌اند، ندارد و از آنجا که احتمال ریزش وجود دارد، خریداران مخصوصا آربیتراژورها، به راحتی موقعیت خرید ایجاد نمی‌کنند. 


به گزارش دنیای اقتصاد، در همین حال در بازارهای جهانی، با شروع هفته میلادی به دنبال ادامه نگرانی‌های بین‌المللی نسبت به متوقف شدن برنامه محرک پولی فدرال رزرو آمریکا، قیمت جهانی طلا روز دوشنبه کاهش یافت. این نوسانات در بازارهای داخلی و بین‌المللی در شرایطی رخ داد که همه چشم انتظار اعلام نتیجه بررسی کنگره آمریکا در خصوص حمله به سوریه بودند. بعدازظهر روز گذشته قرار بود که اوباما با چند شبکه تلویزیونی صحبت کند، همچنین امروز بعدازظهر او در کنگره این کشور سخنرانی خواهد کرد و پس از چند روز رایزنی در کنگره آمریکا، و همچنین مشخص شدن نتایج گزارش بازرسان سازمان ملل متحد در خصوص سوریه (که این ا حتمال وجود دارد که همه این مسائل حتی تا هفته آینده نیز زمان ببرد) در نهایت در این باب تصمیم‌گیری خواهد شد.  


از سوی دیگر روز چهارشنبه هفته جاری، قرار است سنای آمریکا رای‌گیری مجدد داشته باشد و 80 سناتور این بار رای خواهند داد، (رای‌گیری قبلی در کمیته خارجی سنا صورت گرفته و لایحه جنگ محدود تصویب شده بود). با این وجود به اعتقاد برخی تحلیلگران بازار، اگر سنا به جنگ رای مثبت بدهد، احتمال دارد بازار نقدی سکه در اواخر هفته نوسانی شده و کمی صعود کند.  


روز دوشنبه در ادامه معاملات بازار قراردادهای آتی سکه، قیمت دو سررسید دور آبان و آذر، نوسان بیشتری داشتند و به طور مداوم ریزش قیمتی این دو سکه در محدوده زیر و بالای 2 درصد در نوسان بود که نشان از تمرکز بیشتر معامله‌گران روی سررسیدهای دورتر داشت. 


بنا به اعلام شرکت بورس کالای ایران، همچون ماه‌های گذشته، یک سررسید به تابلوی معاملات سکه آتی اضافه خواهد شد تا برای شش روز، این معاملات با 5 سررسید دنبال شوند و پس از آن، بازار آتی با نزدیک‌ترین سررسید خود (شهریور) خداحافظی کند. بنا بر اطلاعیه اخیر بورس کالای ایران، ﻗﺮارداد آتی ﺳـﻜﻪ ﻃـﻼ، ﺗﺤﻮﻳـﻞ دی ﻣـﺎه 1392 از روز ﭘﻨﺞﺷﻨﺒﻪ ﻣﻮرخ 1392.06.21 راه‌اﻧﺪازی ﺷﺪه و ﻗﺎﺑﻞ‌ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﻗﺮاردادﻫﺎی آتی در اوﻟﻴﻦ روز ﻣﻌﺎﻣﻼتی، ﺑﺪون ﺣﺪ ﻧﻮﺳﺎن قیمتی، ﺑﺎ دوره ﮔﺸﺎﻳﺶ ﺑـﻪ ﻣـﺪت 30 دﻗﻴﻘﻪ در اﺑﺘﺪای ﺟﻠﺴﻪ ﻣﻌﺎﻣﻼتی آﻏﺎز و ﺑﺎ دوره ﻋﺎدی ﻣﻌﺎﻣﻼتی و اﻋﻤﺎل ﺣﺪ ﻧﻮﺳﺎن ﻗﻴﻤﺖ روزاﻧﻪ اداﻣﻪ میﻳﺎﺑﺪ. ﻗﻴﻤـﺖ ﭘﺎﻳﻪ ﻗﺮارداد آتی، ﻫﻤﺎن ﻗﻴﻤﺖ ﻛﺸﻒ ﺷﺪه در ﺣﺮاج ﺗﻚ قیمتی ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد، ﻛﻪ ﻣﺒﻨﺎی ﺣﺪ ﻧﻮﺳﺎن ﻗﻴﻤﺖ روزاﻧـﻪ ﺑـﺮای اداﻣﻪ ﻣﻌﺎﻣﻼت در ﺣﺮاج ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﻗﺮار ﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ. بدیهی اﺳﺖ در ﺻﻮرت ﻋﺪم اﻧﺠﺎم ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ در ﺣـﺮاج ﺗـﻚ قیمتی، ﻗﺮارداد آتی ﻣﺘﻮﻗﻒ و ﻣﺠﺪدا ﻫﻤﻴﻦ ﻓﺮآﻳﻨﺪ، روز ﻛﺎری ﺑﻌﺪ ﺗﻜﺮار ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد