سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف
سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف

سرمایه گذاران مراقب صف های خرید و فروش باشند

رکودی در بازار حاکم نیست

مدیر نظارت بر بورس‌ ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه شرایط کنونی بازار و افت شاخص‌ها، ناشی از ضعف عوامل بنیادی سهام نیست، به سهامداران توصیه کرد صف‌های فروش یا خرید را معیار تصمیم‌گیری قرار ندهند. 

  

به گزارش سکه نیوز به نقل از سنا ، محمودرضا خواجه‌نصیری گفت : ورود شاخص به دوره اصلاحی و استراحت بعد از یک دوره مستمر افزایش شاخص امری محتمل بود، اما انتشار برخی اخبار در باره احتمال تهاجم امریکا به سوریه برای بازار سهام نقش موثری ایفا کرد و روند کنونی بازار ناشی از اخبار منفی بنیادین درخصوص ارزش ذاتی شرکت‌ها نیست. 
مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار افزود : از ابتدای سال جاری تاکنون شاخص حدود 50 درصد رشد داشته و این افزایش رشد سیستماتیک در بازار، انتظار ورود شاخص به مرحله استراحت و اصلاح قیمت‌ها را به طور منطقی ایجاد کرده بود و با توجه به تحولات سوریه، روند کاهشی سرعت بیشتری گرفت.
وی تأکید کرد: رکودی در بازار حاکم نیست ، حجم و ارزش معاملات در روزهای اخیر خوب بوده و خرید و فروش مناسبی در بازار انجام گرفته است، به‌خصوص که در خیلی از سهم‌ها خرید حقوقی‌ها بیشتر از قبل شده است و اگر نگرانی‌های موقتی کنونی از بین برود، ارزش بازار روند مناسبی پیدا خواهد کرد.

خواجه نصیری با بیان اینکه یکی از مؤلفه‌های سنجش بازار سهام، حجم و ارزش نقدینگی در رقابت میان بازارهای موازی است، اظهار داشت: هر دو مؤلفه نشان‌دهنده این است که هنوز بازارهای رقیب نتوانستند جایگزینی برای بازار سهام باشند و نگرانی خاصی وجود ندارد و نبودن تقاضای جدید با رفع نگرانی‌های سیاسی از بین می‌رود و بازار به روال عادی خود برمی‌گردد.
وی در باره رفتارهای سهامدارن توصیه کرد: نگرانی‌ها درخصوص سوریه عاملی بود که مرحله اصلاحی بازار شتاب بیشتری پیدا کند، در نتیجه توصیه ما به سهامداران این است که در چنین شرایطی به دور از شتابزدگی رفتار کنند.
خواجه‌نصیری خاطرنشان کرد: سهامدار در شرایط فعلی برای اینکه تصمیم به خروج یا ورود به بازار سهام بگیرد باید اول برای خود مشخص کند که آیا این کاهش ناشی از اخبار حاشیه‌ای اثر گذار در بازار است یا ضعف‌های بنیادی در یک شرکت خاص مشکلاتی را برای سهام مد نظر ایجاد کرده است؟
مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اگر تغییرات ناشی از وضع کلی و عمومی بازار است و همچنین سبد سهام به لحاظ بنیادی از قوت و ظرفیت مناسب سوددهی برخوردار است، نوسان های منفی کوتاه‌مدت را نباید عامل تصمیم‌گیری قرار داد، چون چنین تصمیم‌گیری‌های هیجانی و شتابزده سهام‌دار را متضرر می‌کند. 
وی با اشاره به اینکه سهام شرکت‌هایی که مزیت نسبی کمتری نسبت به سایر سهم‌ها داشت در این جریان به سمت عرضه سوق پیدا کرد ، گفت : شرایط فعلی انتظار بهبود و اصلاح قیمت در بخشی از صنایع را بوجود آورده است، اما تجربه ما در مواردی مشابه حاکی از این است که این دوران گذرا و مقطعی است و جایی برای نگرانی ندارد ، زیرا بورس همچنان بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاری است.
خواجه‌نصیری افزود: یکی از اشتباهات بنیادی سهامداران به‌ ویژه خصوص سهامداران غیرحرفه‌ای این است که برای خرید یا فروش به صف‌ها توجه می‌کنند و همین امر به وضع عرضه و نگرانی در بازار دامن می‌زند، این در حالی است که به‌طور معمول صف‌های فروش جای مناسبی برای فروش نیست چون تصمیم ها بر مبنای جو روانی بازار است.
مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار سرمایه‌گذاران را به سعه صدر بیشتر دعوت کرد و گفت: هر صف فروشی که تشکیل شد، لزوما نشان‌دهنده تداوم آن در درازمدت و ضرر مستمر برای سرمایه‌گذار نیست، چون کمتر سرمایه‌گذاری است که در دوران حضور در بورس، بارها شاهد جمع‌شدن صف‌های چند ده میلیونی در چند لحظه کوتاه و برهم خوردن جریان بازار در یک روز کاری نبوده باشد. 
وی خاطرنشان کرد: نگاه میان‌مدت و بلندمدت همیشه بهترین راهبرد برای خرید و فروش است و بازار منفی، بدترین زمان برای فروش است؛ سهامدار باید با رصد هر روزه اخبار در عین توجه درست و منطقی به وضع عمومی شرکت‌ها ؛ هدف‌های کوتاه مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت برای خود متصور شود.
خواجه‌نصیری در باره نگرانی بخشی از سهامدران درخصوص نقدینگی سبدهایشان تأکید کرد: ظرفیت نقدینگی بازار برای جمع‌کردن صف‌های فروش خیلی قدرتمندتر از این صف‌های چند ده میلیونی است، بنابراین بازار برای جمع کردن صف‌های 100 و 200 میلیارد ریالی با مشکلی مواجه نمی‌شود چون ارزش بازار بسیار بیشتر از این ارقام است.
وی در بخش پایانی توصیه‌هایش به سهامداران گفت: سهامداران از وضعیت بازار ترس و دلهره‌ای به خود راه ندهند، چون ورود و خروج سریع توجیهی ندارد. بورس فضایی همیشگی است و خروج لحظه‌ای به غیر از پرداخت هزینه خرید و فروش بر دوش سهامدار کاری از پیش نمی‌برد.
مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در باره روش‌های حمایتی سازمان بورس از سهامداران با فروش اوراق تبعی گفت: شرایط فعلی بازار را گذرا ارزیابی می‌کنیم و استفاده از ابزاری چون اوراق تبعی برای حمایت از ضرر و زیان سهامدران را در شرایط فعلی فقط هزینه‌ای برای سرمایه گذار است اما درصورتیکه بازار به سمتی برود که این اوراق بتواند کمکی به بازار و سهامداران داشته باشد، در برنامه کاری سازمان قرار می‌گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد