سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف
سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف

نوسانات بازار سهام تا کجا ادامه می یابد؟

مدیر عامل سابق شرکت فرابورس ایران اظهار داشت: در شرایط فعلی بازار سرمایه تحت تأثیر اخبار و شایعات مربوط به احتمال آغاز جنگ نظامی در سوریه است و در چنین شرایطی بهتر است، مدتی صبر کرد تا وضعیت به ثبات و آرامش لازم دست یابد. 

فروکش کردن موقتی تنش ها پیرامون احتمال حمله نظامی به سوریه در حالی قدری از حجم صف های فروشندگان سهام و فشار عرضه ها در بازار کاست که بسیاری از فعالان بورسی آن را بهانه ای بیش ندانسته و آثار آن را موقتی می دانند. اما سوال اصلی آنجاست که این روند تا کجا ادامه می یابد؟ 

آثار روانی جنگ سوریه کوتاه مدت است! 
  
در همین ارتباط مدیر عامل سابق شرکت فرابورس ایران در گفتگو بورس نیوز اظهار داشت: در شرایط فعلی بازار سرمایه تحت تأثیر اخبار و شایعات مربوط به احتمال آغاز جنگ نظامی در سوریه است و در چنین شرایطی بهتر است، مدتی صبر کرد تا وضعیت به ثبات و آرامش لازم دست یابد. 

مصطفی امید قائمی افزود: همزمان با نگرانی بابت این امر سهام یکسری صنایع در فاز اصلاحی به سر می برند که البته تعداد و حجم آنها اندک بوده و پیش از این نیز رشد قیمتی مناسبی را شاهد بودند، اما بخش عمده سهام بزرگ و ارزنده بورسی در حالی حاضر با مشکل خاصی مواجه نبوده و امکان صعود را دارا هستند. 

وی تأکید کرد: البته این قبیل سهام در انتظار آن هستند تا مباحث پیرامون سوریه به نقطه مشخصی رسیده و تعیین تکلیف شود تا بتوانند روند مثبت را در اختیار گیرند. 

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری آینده نگر ارزیابی خود را از روند بورس در صورت بروز هر گونه حمله نظامی به سوریه چنین عنوان کرد: برای سخن گفتن درباره این امر بایستی ابعاد جنگ را دید، اما این موضوع نیز به عنوان یک عامل اثرگذار بر بورس روند معاملات را تحت تأثیر قرار خواهد داد. هرچند نکته مهم آنجاست که بازار سرمایه پیش از این نیز بحران های بزرگی همچون تحریم های بین المللی و جنگ های منطقه ای از جمله جنگ عراق را به خود دیده و طی بازه زمانی بلندمدت خلل چندانی در روند آن به وجود نیامده است. 

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته نمی توان از نظر دور داشت که چنین رخدادی در کوتاه مدت از جنبه روانی بر روند قیمت ها اثرگذار باشد، اما پس از مدتی دوباره بورس به راه خود ادامه خواهد داد. 

امیدقائمی در خاتمه سخنان خود گفت: به نظر نمی رسد عامل جنگ سوریه در صورت رخداد بتواند تغییر دوباره ای بر بازار اعمال کند، از این رو می توان گفت روند بلندمدت بورس همچنان صعودی و رو به بالا ارزیابی می شود. 

فروش فعلی سهام، تسکین دهنده موقتی 

مدیر سرمایه گذاری های شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی در بیان دلیل روند کنونی بورس به خبرنگار ما گفت: در این مقطع بسیاری از سرمایه گذاران و سهامداران همچنان اقدام به شناسایی سود کرده و این امر حضور فروشندگان را در بازار افزایش داده است. در کنار آن گمانه زنی ها از احتمال افزایش نرخ بهره بانکی نیز آثاری را بر بورس در پی داشته است. 

شعبان پور افزود: احتمال جنگ نظامی در سوریه نیز مزیت بر علت شده تا بورس افت مقطعی را شاهد باشد. هرچند افت بیش از این محدوده چندان محتمل نیست و به نظر می رسد اصلاحی کوتاه مدت بوده و به پایان خود رسیده است.

وی ادامه داد: به نظر بنده قیمت سهام بیش از اینها امکان افت نداشته و تنها در صورت بروز یک اتفاق ناخوشایند می توان شاهد نزول بیشتر قیمت ها باشیم. چراکه در حال حاضر سرمایه گذاران تا حدی ابعاد این جنگ احتمالی را تخمین زده و آثار آن را در نظر گرفته اند. 

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: مادامی که متغیرها و عوامل فعلی پابرجا باقی مانده و اطلاعات سیاسی و اقتصادی بازار در همین حد باشد، نزول بیشتر شاخص سهام متوقف خواهد شد. 

وی با تأکید بر اینکه در این بازه بازار سهام نباید بیش از این هم بالا می رفت، عدم افت قیمت ها را نیز بعید دانست و عنوان کرد: اصلاح قیمت ها تا این اندازه طبیعی بوده و به نظر من فروش سهام در صف های فروش تشکیل شده در بسیاری از نمادها اقدامی اشتباه است، بطوریکه به نظر می رسد طی یک یا دو ماه آتی این دسته از فروشندگان بازنده بازی خواهند بود و به طور قطع این افراد در آن زمان نمی توانند سهام فعلی خود را با این قیمت ها مجدد خریداری کنند و باید بهایی 10 تا 15 درصد بالاتر از قیمت های فروش کنونی را بپردازند. 

شعبان پور همچنین گفت: شاید الان فروش سهام تسکین موقتی نگرانی های سرمایه گذاران و سهامداران باشد، اما طی یک تا دو ماه آتی نتیجه ای جز پشیمانی برای آنها در برنخواهد داشت. از این رو بهتر آن است که فعالان بازار از تصمیم گیری های عجولانه پرهیز کنند؛ چراکه قیمت سهم ها بسیار کاهش یافته و هم اکنون زمان مناسبی برای فروش سهام نیست. 

مدیر سرمایه گذاری های "وتوسم" در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: به نظر می رسد بازار مدتی در همین محدوده باقی مانده و در انتظار انتشار گزارش های عملکرد شش ماهه شرکت ها بنشیند تا براساس آن نسبت به آینده تصمیم گیری کند. 

برنامه های 100 روزه دولت، مهمتر از جنگ سوریه 

یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه با تأکید بر اثرگذاری موضوع تنش های سیاسی در منطقه سوریه، به برنامه های اقتصادی 100 روزه دولت به عنوان یکی از مهمترین عوامل اثرگذار بر بازار سهام اشاره کرد و گفت: احتمال اجرای برنامه هایی همچون افزایش نرخ بهره بانکی و سیاست های دولت پیرامون صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو و مخابرات از جمله عواملی است که وضعیت فعلی معاملات بورس را در پی داشته است. اما با تشدید بحران های سیاسی در سوریه و قوت گرفتن احتمال بروز جنگ در این کشور، ذهن معامله گران که از اجرای این قبیل برنامه ها ترس داشت، آماده کرد تا قیمت سهام نیز روند منفی به خود بگیرد. 

مهرابی زیارانی افزود: حرف و حدیث های مطرح شده پیرامون برنامه 100 روزه اقتصادی رییس جمهور در حالی مطرح است که اگر نرخ بهره بانکی افزایش یابد، به طور قطع نسبت P/E سهام نیز کاهش چشمگیری خواهد داشت. 

وی ادامه داد: البته بحث جنگ نیز از نظر روانی و تنها در کوتاه مدت بر بورس اثرگذار است و مهمتر از آن این است که باید به این قبیل سیاست های داخلی وزن و بهای بیشتری داد. چراکه جنگ نظامی نه تنها در پارلمان انگلیس رأی نیاورد، بلکه در مقابل چنین اقدامی از سوی جامعه جهانی چه از سوی افکار عمومی و چه از سوی دولت ها موضع گیری های زیادی به عمل آمده است. 

این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته برای قطعیت این امر بایستی منتظر اعلام گزارش بازرسان سازمان ملل پیرامون حمله شیمیایی در سوریه که در نهایت طی دو هفته آتی منتشر می شود، ماند که در صورت عدم یافتن نمونه هایی مبنی بر حملات شیمیایی، جریان طور دیگری رقم خواهد خورد. 

مهرابی زیارانی در خاتمه سخنان خود با تأکید بر اینکه بورس ایران بسیار تحت تأثیر روابط بین المللی قرار دارد، گفت: در حال حاضر بهتر است مسایل داخلی را بیش از مسایل بین المللی در کانون توجه خود قرار دهیم. اما به نظر می رسد بازار طی اجرای برنامه 100 روزه دولت در حوزه اقتصادی یعنی حدود سه ماه در مقطع کنونی نوسان کند و پس از اعلام گزارش های شش ماهه شرکت ها راه خود را دوباره بیابد. چراکه ابهامات مختلف اقتصادی در کشور سرمایه گذاران را سردرگم و فعالیت سرمایه گذاری را برای آنها پرریسک کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد