سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف
سکه نیوز

سکه نیوز

آخرین اخبار بازار سکه و ارز، قیمت روز بازار ، ارائه تحلیل و مشاوره توسط گروه ایران صراف

دلار در هفته جاری چقدر قیمت می خورد؟

اگرچه در هفته گذشته بازار ارز روندی نسبتا صعودی را طی کرد اما نوسانات آن در یک محدوده مشخص بود. به نظر می‌رسد که پس از ثبت رکوردهای کاهشی در دو هفته بعد از انتخابات، اثرات شوک روانی در بازار ارز تقریبا تخلیه شده است و بازار به یک نقطه تعادلی رسیده است که هفته گذشته در جهت تثبت آن نیز حرکت کرد.

با وجودی که با شروع روندهای نزولی، پیش‌بینی نرخ 2900 تومانی برای هر دلار نیز در جریان بود اما عدم اطمینان از تداوم روند کاهشی باعث شد تا بخشی از دلارهای خانگی ذخیره شده به هدف حفظ ارزش دارایی‌ها، هم‌چنان در جریان معاملات خرید و فروش قرار نگیرد و در نتیجه بخش عرضه دلار با شوک‌های ناگهانی روبرو نشود. چنین شرایطی علاوه بر اینکه ترمز افت قیمت‌ها را در این بازار کشید، تا حدودی افزایش‌های آتی دلار را نیز رقم زد.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که بزرگ‌ترین بازیگر بازار ارز ایران، دولت است که عدم تغییر سیاست‌های ارزی دولت نیز بر افزایش و تثبیت روند قیمت ارز موثر است. از سوی دیگر با توجه به اینکه نرخ واقعی دلار کمی بالاتر از 3000 تومان تخمین زده می‌شود، بنابراین ثبت قیمت‌هایی بالاتر از 3000 تومان در بازار آزاد چندان بعید نبود.

همانطور که در گزارش های قبلی سکه نیوز اعلام شده بود، با کاهش نرخ دلار و عدم سودآوری این بازار، به تدریج آثار حضور سفته‌بازان در این بازار محو شد و بازار با نوسانات اندک در شرایط تثبت قرار گرفت. بازار ارز اولین روز هفته گذشته را با افزایش 50 تومانی نسبت به آخرین قیمت ثبتی در هفته قبل از آن آغاز کرد و وارد کانال 3300 تومانی شد. با توجه به روند نسبتا ثابت نرخ ارز در هفته گذشته، محدوده نوسانات قیمتی دلار از 3300 تومان تا 3360 تومان بود. علی‌رغم تلاش‌ بازار برای عبور از کانال 3300 تومانی و حتی درج قیمت های 3400 تومانی در روزهای میانی هفته و برای چند ساعت بر روی تابلوهای صرافی‌ها اما بازار ارز نتوانست قیمتی بالاتر از 3355 تومان را در آخرین روز هفته گذشته ثبت کند.

مهم‌ترین خبر ارزی هفته گذشته نیز عدم اعلام نرخ ارز مرجع از سوی بانک مرکزی بود که گمانه‌زنی‌ها در مورد حذف این نرخ نیز افزایش یافت، گرچه نرخ مرجع ارز دلار طی چند سال اخیر همان 1226 تومان بود، اما نرخ مرجع سایر ارزها به صورت روزانه توسط بانک مرکزی اعلام می شد. از سوی دیگر دولت در بخشنامه ای اعلام کرد از این پس ارز مرجع به کالاهای اساسی و دارو تعلق نخواهد گرفت و قیمت ارز همان قیمتی خواهد بود که در لایحه بودجه سال 92 تعیین شده است.

به گزارش سکه نیوز، از سوی دیگر مرکز مبادلات اعلام کرده است که توان رفع نیازهای ارزی کلیه متقاضیان ارز را دارد به نظر می‌رسد که متقاضیان ارز مرجع نیز وارد این مرکز شوند و حذف ارز مرجع نمی‌تواند تغییری در میزان تقاضا و عرضه بازار آزاد ایجاد کند اما شوک‌های روانی حاصل از آن می‌تواند باعث برخی افت و خیزها در بازار شود. از سوی دیگر خروج برخی سفته‌بازان از این بازار به همراه برخی سرمایه‌های سرگردان، به تثبت قیمت‌ها در محدوده فعلی کمک خواهد کرد و بسیار بعید به نظر می‌رسد که با جهش‌های ناگهانی قیمت در هفته آینده روبرو شویم.

نمودار هفتگی قیمت دلار در بازار آزاد در زیر قابل مشاهده است:

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد